Yedoo Wolfer RS – „stavba snadno a rychle“

Už dlhšie dostávam pomerne veľa otázok ohľadom mojej prvej stavby gravelového RS-ka, o vidliciach a o použiteľných rozmeroch kolies. Rozhodol som sa preto v spolupráci s výrobcom načrtnúť možné varianty osadenia hliníkového rámu Yedoo Wolfer RS. Ako výborná príležitosť k tomu sa hodila moja ďalšia stavba, tentokrát s rámom označeným Race. Ako sami uvidíte možnosti je dosť . Pre poriadok ako prvé uvádzam odporúčania samotného šéfkonštruktéra, Jakuba Bostla:

 Vidlice ideální délky:

1.klasická 1,1/8“- doporučená délka 375 – 380mm pro zachování stejných či nejbližších parametrů a při použití head setu semi 1, 1/8“ je ideální použít parametry vidlice z Wolfera II. (28/20 – verze od 2020), kde je délka 378mm,

Offset sériové Wolfer vidlice je 45mm.Doporučuji rozsah 35-45mm.

Nicméně ten rám lépe funguje s tapered vidlicí (viz.níže), ale je to jen doporučení, ten rám zvládne skoro „cokoliv“ 😊.

 2.Taperred 1,5“ (nutno použít hybridní head set semi/taper např. NECO 151S) – doporučená délka 365 – 370mm. Sériová TAPERED full karbon vidlice je 370mm, takže doporučený optimální rozsah při zachování stejných či nejbližších parametrů může být +-3 až 5mm. Offset má 35mm. Doporučuji rozsah 35-45mm (takže vlastně taky +-5 😊).

Vše nad nebo pod rámec bude mít za následek výraznější změny v parametrech, ale o tom níže 😊.

Ďalším premenným parametrom vstupujúcim do hry je aj veľkosť kolies a priemer/profil použitých pneumatík. Ako bonus sú pri niektorých zostavách uvedené hmotnosti. Poďme sa preto pozrieť čo všetko sa dokáže s týmto vcelku vydareným rámom postaviť.  

Cestný “light race”

Použité komponenty: cestná karbonová vidlica No Name, vzdialenosť oska – korunka (spodná hrana spodného ložiska) 37,5 cm, AHEAD zloženie, cestné galuskové ultraľahké kolesá 28” so šírkou gumy 23mm, zadná oska v hornom háku…

Výsledná svetlosť stupátka vzadu 3,3 cm, vpredu (v mieste kde sa začína stupátko ohýbať nahor) 4 cm – stupátko podložené presne 4 cm vysokým “špalíkom”. Hmotnosť v tomto set-upe je sice pekných 5,93 kg, ale reálne využitie s takto ľahučkými kolesami tento relatívne ťažký rám nemá… možno tak kritérium do kopca. Podľa slov výrobcu je ale zadných 3,3 cm už na hrane, a odporúča iba na ideálne a hladké asfaltové tracky a hlavne pre ľahších jazdcov ( 60 – 65kg). 

Cestný “high profile race”

Použité komponenty: cyklokrosová karbonová vidlica Cannondale, vzdialenosť oska – korunka (spodna hrana spodného ložiska) 40 cm, AHEAD zloženie, cestné galuskové kolesá 28” s vyšším profilom, predné Pells, zadné Roval, šírka pneu 25mm, zadná oska v hornom háku…

Výsledná svetlosť stupátka vzadu 4 cm, vpredu  5 cm – stupátko na fotkepodložené presne 5 cm vysokým “špalíkom”. Hmotnosť v tomto set-upe je 6,39 kg (bez brzdy). Univerzálna zostava na každodenné jazdenie po asfalte ako aj na preteky.

Gravel 27,5”

Použité komponenty: cyklokrosová karbonová vidlica Aliexpress, vzdialenosť oska – korunka (spodna hrana spodného ložiska) 40 cm,  TAPERED zloženie (spodná vonkajšia miska s veľkým ložiskom pridáva 1,1 cm na výške) , hliníkové kolesá, ráfiky DT Swiss 27,5”, gravel  pneu 1,5”, šírka dezénu 40 mm, zadná oska v hornom háku…

Výsledná svetlosť stupátka vzadu 4,2 cm, vpredu  6,5 cm – stupátko na foto podložené  5 cm vysokým “špalíkom”. Hmotnosť nebola zisťovaná, keďže chýbali obe brzdy. Zostava na jazdu po asfalte a šotoline. Terénna jazda limitovaná svetlosťou  zadnej časti stupátka, 4 cm je fakt na horskú cestu málo.

Gravel 27,5”

Ten istý set up ako gravel vyššie, zadné koleso však prehodené do spodných hákov na zadnej vidlici

Výsledná svetlosť stupátka vzadu 6 cm, vpredu  7,5 cm. Hmotnosť nezistená, chýbajú viaceré komponenty. Zostava na jazdu po šotoline a teréne. Zadná kotúčová brzda bude vyžadovať špeciálny adaptér, keďže normovaný IS úchyt brzdového strmeňa  je vztiahnutý k horným hákom.

Cross 28”

Použité komponenty: cyklokrosová karbonová vidlica Aliexpress, vzdialenosť oska – korunka (spodna hrana spodného ložiska) 40 cm,  TAPERED zloženie (spodná vonkajšia miska s veľkým ložiskom pridáva 1,1 cm na výške) , karbónové ráfiky  28”, cyklokrosové  pneu 1,3”, šírka dezénu 32 mm, zadná oska v hornom háku…

Výsledná svetlosť stupátka vzadu 5 cm, vpredu  8 cm – Hmotnosť nebola zisťovaná. Zostava na jazdu po teréne, stupátko vpredu je už ale pomerne vysoko.

MTB 28”

Použité komponenty: MTB 26” karbonová vidlica Java, vzdialenosť oska – korunka (spodna hrana spodného ložiska) 44 cm,  TAPERED zloženie ,  karbónové ráfiky  28”, cyklokrosové  pneu 1,3”, šírka dezénu 32 mm, zadná oska v hornom háku…

Výsledná svetlosť stupátka vzadu 6 cm, vpredu  9 cm . Hmotnosť nezisťovaná. Zostava vzhľadom na výšku stupátka do ťažkého terénu (pre masochistických “drepovačov”), resp. pre musherov. Tento set up skúšobne prehodený do spodných hákoch som už zaradil do kategórie “lešenie”, pretože vzhľadom na obrovskú  svetlosť stupátka nemá žiaden praktický význam.

Nepodarilo sa mi odskúšať kombináciu 29“ x 26“ alebo 29“ x 27,5“. Koleso 29“ som síce mal k dispozícii, no nemal som vidlicu s úchytom na osku o priemere 15 mm. Tento veľký MTB štandard by pravdepodobne spôsobil príliš veľkú výšku stupátka. Pevné vidlice na 29“ kolesá majú totiž „kompenzáciu“ zdvihu odpruženej vidlice, čo v preklade znamená že nohy takejto vidlice sú rovnako dlhé ako nohy nezaťaženej štandardnej odpruženej vidlice s 10 cm zdvihom. Či by takéto veľké koleso o priemere plných 73 cm „vliezlo“ do  26, resp. 27,5“ vidlice, a čo by to spravilo s výslednou výškou stupátka zostáva otvorené.   

Text: Dušan Demovič

Advertisement

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.