Yedoo Trexx Disc

Prvá informácia o novej terénnej Trexx-ke k nám do redakcie  presiakla spolu s informáciami o nových, evolučne vyšších hliníkových rámoch. Hneď som spozornel, lebo informácia znela, že najpevnejšie, a teda troj-výstuhové rámy budú mať iba dva modely. Nový cestný Wolfer RS a terénny Trexx Disc. Ako prvé mi prebleslo hlavou, že toto môže byť úplná „bomba“, pretože  skombinovať tuhý hliníkový „top“ rám s dvacinou vzadu a širšími gumami (čiastočne nahrádzajúcimi pruženie) a ešte k tomu s kotúčmi nemôže zle dopadnúť. Navyše keď v portfóliu firmy doteraz chýbala kategória MTB… resp. teda MTA… ako Mountain – Alloy… 🙂

Začneme hneď zostra, bez okolkov, a to rovno technickými údajmi. Yedoo Trexx Disc je oproti štandartnému Trexx-ovi ťažší o 1,3 kg. Svoj podiel na tom má aj prepracovaný hliníkový rám s hmotnosťou 3180 gramov. Určite nie malý skok, ale treba brať do úvahy zmeny oproti predchádzajúcemu typovému radu. Už spomenuté vnútorné výstuhy, ktoré viete identifikovať vďaka trom linkám na „brušku“ stupátka, pridali okrem tuhosti aj niečo na váhe. V zadnej časti sa plocha stupátka rozbieha smerom k zadnej vidlici viac do šírky (presne o 10 mm) a aj samotná zadná stavba doznala dosť podstatných zmien. Je nielen dlhšia kvôli väčšej pneumatike, ale zmenil sa aj priestor medzi „hákmi“ vidlice a ten už pojme štandardný a bežný 100 mm náboj.  Celková dĺžka kolobežky narástla hlavne vďaka balónom o 8 centimetrov, zväčšený rázvor samotného rámu poskočil z pôvodných Trexx-ových 117 cm na nových 118,5 cm (merané pásmom). Pri novom ráme vyskočil aj údaj nosnosti zo 120 kg na 150 kg, aj keď pri tejto (a väčšej) záťaži by som sa skorej obával funkčnosti výpletu kolies ako zlyhania rámu.    

 Niežeby sa nevyrábali aj užšie náboje na koleso s úchytom na kotúčovú brzdu, ale prednosť bola daná viac štandardizovanému rozmeru a hlavne väčšej torznej tuhosti. A tej nie je v teréne nikdy dosť. Mimochodom, ak sa chcete o tuhosti kolobežiek (nielen torznej) dozvedieť viac, opýtajte sa musherov. Tí by vedeli rozprávať historky ako ich psy ťahali v plnej palbe do blatovej zákruty a v náklone skákali zo stredu cesty do vyjazdenej  kaluže, a to všetko s minimom brzdenia.  Terén je prísny sudca a vyrobiť dobrú kolobežku do terénu vyžaduje už skutočné zamyslenie a pokročilé technické premýšľanie. Niežeby toto bola zrovna musherská kolobka, na tú nemá príliš ideálne stupátko. Je príliš ploché a postráda „strúhadlo na blato“ aké vyžadujú psíčkari.  V oblasti konštrukcie Yedoo Trexx Disc bolo našťastie odvedenej (citujem Róberta) „kusisko dobrej práce“ a výsledok nám nezostáva nič iné len velebiť. Rám je ukážkovo rigidný, nepruží a neuhýba v žiadnom smere. Už aj keď ho porovnávam s naším teamovým Wolferom RS vo  vlastnej zákazkovej verzii Gravel, musím konštatovať, že zadná stavba z titulu menšieho kolesa a kratšej vidlice má na Trexx Disc v pevnosti nad svojím veľkým súrodencom jednoznačne navrch. 

 Každopádne Trexx Disc je zatiaľ pocitovo najpevnejšie Yedoočko čo som kedy jazdil. Spraviť takýto rám na cesťáku s nabombovanými galuskami, ten by nám na hrboľatom asfalte vytriasol všetky plomby…  Našťastie tu je priam ukážková tuhosť skombinovaná s 2,1 palcovými pohodlnými gumami. Vpredu, na 26“ kolese je v sérii dodávaná Kenda Small Block Eight s hmotnosťou 520 gramov a vzadu rovnomenná Kenda 20“ x 2,1“ s hmotnosťou 399 gramov. Dezén Kenda už svojím dizajnom priamo navádza do terénu na rozbahnené cesty, kamenné traily a zjazdy plné koreňov. Že dezén je čisto terénny, spoznáte hneď po prvých metroch po asfalte, kedy si pomerne ďaleko odsadené malé bloky gumy monotónne bručia nespokojnú pesničku. Nakoľko sú tieto gumy široké 54 mm, stačí si dopasovať tlaky na vlastnú hmotnosť a profil jazdy a nájsť ten rozumný kompromis medzi čo najmenším valivým odporom a primeraným komfortom.  Keď sme už pri tých kolesách, tmavo eloxované hliníkové dvojplášťové ráfiky HJC šírky 26mm sú osadené nábojmi Novatec s priemyselnými ložiskami a majú 32 čiernych špicov. Strieborné niple pôsobia na týchto kolesách celkom sexi a ani ortodoxný Yedoo dizajnový prvok dvoch bielych špíc pri ventile sa v záujme jednoliatosti nekoná. Namiesto toho sú na ráfikoch decentné tenučké kratšie biele pásiky.  Dva 160 mm Tektro kotúče sú zastavované mechanickými strmeňmi Tektro MD-M300 Aries, ktoré sú naopak „poháňané“ notoricky známymi páčkami Tektro ML520. Netreba zdôrazňovať, že prenos brzdnej sily je mechanický, a to bowdenom. 

Malú, no dôležitú zmenu doznala aj celková ergonometria. Priestor pre jazdca v horizontálnej rovine zostal zdanlivo rovnaký ako má pôvodný Trexx (68cm vzdialenosť riadidla <–> predná hrana zadného kolesa), no  zmenili sa v podstate všetky hodnoty, ktoré ho tvoria. Predná vidlica má dlhší krk, hliníkový predstavec „Uno Alloy Oversize“ je kratší a pojme pevnejšie riadidlá s „tučnejšou “ 31,8 mm hrubou stredovou trubkou (to je ten názov „oversize“). V konečnom súčte tieto zmeny znamenajú o málo lepšiu obratnosť a agilnejšiu ovládateľnosť v teréne. Ak Vám s kratším predstavcom nejde do hlavy tých nezmenených 68 cm, tak si spomeňte na dlhšiu zadnú vidlicu (plus nejaké cm k celkovej dĺžke rámu). Vo výsledku je postoj jazdca posunutý mierne dozadu a vďaka 2 cm vyššie položeným riadidlám aj vzpriamenejší. Nuž dosť bolo teórie, poďme na jazdu…

Prvým momentom, ktorý si pri jazde na Trexx Disc všimnete, sú tie krásne široké Kendy. Pokiaľ ste sa doteraz vyhýbali blatu, s touto mašinkou ho budete priam vyhľadávať. Mám svoje cestičky pri Dunaji prejazdené na gravelových plášťoch G-ONE MicroSkin a viem čo si s nimi môžem dovoliť. Zopár prudších zjazdov v Karpatoch jasne vymedzilo pôsobnosť týchto, dovolím si to nazvať „semi-gravel“ pneumatík. Iný svet otvárajú Kendy Small block pre nový Trexx Disc. Tam kde G-ONE strácajú istotu, sa Kendy na Trexx Disc začínajú doslova predvádzať. Rýchle zjazdy so zákrutami plnými kameňov a do hladka ojazdených koreňov začínajú byť zábavou a nie bojom o prežitie…:) Podržia aj v prudkých bočných náklonoch a ani „ustrelenie“ na mokrom lístí neznamená nevyhnutne pád. Stačí sa v šmyku posunúť na pevnejšiu časť  a opäť sa zahryznú do cesty. Áno to je presne ich výhoda… rozhodne nesklamú v prostredí lesa. K ich dobrým vlastnostiam určite prispieva aj dvojitá zmes použitá pri výrobe. Tvrdší pás je na strednej časti štupľov, mäkšia zmes je zase na postranných „blokoch“.  Ale ako to tak vyzerá,  toto je len náš vlastný redakčný postreh, pretože mnohé recenzie dostupné na nete, ktoré sme neskôr pozerali, píšu o nie príliš dobrých vlastnostiach na mokrom povrchu a v blate… Ondro dokonca jazdí Kendy Small block dlhodobo, a rovnako je s nimi spokojný. A tá nešťastná jazda v blate… za mojich MTB čias som vyskúšal mnohé pneumatiky a dezény, ale na mazľavom blate nebude stopercentne držať nič. Možno tie recenzie smerovali k nestabilite na hnanom zadnom kolese u MTB, kedy už dezén nedokáže zaberať a posúvať bike dopredu. Každopádne u kolobežky je situácia odlišná, pretože koleso sa len „vezie“ a nezaberá. My sme s nimi boli spokojní a rozhodne nebudeme meniť, a uvádzame toto len pre fair informovanosť.

 Brzdy nezaostávajú za vysokým štandardom. Sú dobre dávkovateľné, majú predvídateľný záber a nie sú hryzavé. Mechanický prenos sily je cítiť v „drsnejšom“ ovládaní, čo je len logické, pretože ťaháte lanko bowdenu. Hydrauliky s maslovým chodom by iste prispeli k doladeniu do úplnej dokonalost (a myslím si, že budú ako prvé na zozname majiteľov – tunerov Yedoo Trexx Disc). Niežeby kotúčové mechaniky Tektro boli zlé, posun z ráfikových „V-éčiek“ je viac než evidentný, ale načo dať na Mercedes sériové 16“-ky, keď máme dostupne elegantné19“-ky… . Celkový dojem z kolobežky je veľmi pozitívny. K zákazníkovi sa dostáva vyzretá konštrukcia s presne cieleným určením. Ak ste niekoľkokrát do týždňa v lese na výjazde, či nebodaj to chcete skúsiť len tak rekreačne aj so psom, rozhodne odporúčam odskúšať túto „pekelne“ dobrú kolobrndu. Žiaden z komponentov nemá v sebe slabý článok, a teda celá stavba je rovnomerne vyvážená. 

Ak máme byť objektívny, treba ale spomenúť aj mínusy. Nič závažné a nič neriešiteľné. Veľkým, no našťastie dočasným nedostatkom je fakt, že momentálne sa k tejto kolobežke nedá dokúpiť set originálnych blatníkov. To sa priamo vylučuje so zameraním kolobežky, ale podľa informácií od výrobcu sa na tom pracuje. S absenciou blatníkov, teda hlavne zadného, súvisí aj druhá výčitka smerom ku kolobežke. Zadná výstuha pre pätu stojnej nohy vytvára priestor – vaničku, v ktorom sa veľmi rado zhromažďuje blato. Ak je to riedka tekutá zmes, tá bez problémov vytečie dvojicou drenážnych otvorov vzadu, no ak sa Kendy poriadne zahryznú do blata (čo ony rady), tak Vám tu misku zahádžu blatom vo veľmi krátkej dobe. A keď ho tam bude veľa, môže byť kolobežka v zákrutách značne pretáčavá a bude ťahať zadok do šmyku… (zase tie Kendy ?!?). Ale nie, neberte nás v tomto až tak úplne vážne. To sme si len nota bene požičali terminológiu z automobilového sveta. Samozrejme, že blato vzadu v korýtku stupátka je len estetickou prekážkou. Problémom to začne byť, až keď mazľavá zmes oblepí  kolesá a zasekne ich voľný pohyb vo vidlici. Ak sa ocitnete v tomto leveli, tak kolobežku už aj tak bude treba tlačiť na suchšie miesto a blato pekne ručne odstraňovať. Každopádne na takéto zážitky sa nejako zázračne nezabúda a keď po rokoch vyblednú spomienky na všetky tie krásne prírodné zákutia, tie najblativejšie pasáže paradoxne zostávajú zázračne vryté do pamäte…   

Posledným  upozornením pre budúceho užívateľa je uchytenie zadného brzdového strmeňa. Rám má pätky v štandarde „IS“ (51 mm International Standard)  a ten je „platný“ iba pre horný hák – úchyt kolesa. Samotný strmeň má uchytenie „Post Mount“ a vyriešené je to bežne dostupným adaptérom IS-PM. V tejto polohe má svetlá výška nad pätou jazdca 60 mm a dopredu sa postupne zväčšuje až na 89 mm na prednom vyvýšenom nose. Podľa nás v redakcii optimálna výška do terénu. Ak by ste však chceli ísť so stupátkom ešte vyššie a preložili koleso do spodného háku, nastáva problém so strmeňom. Je potrebné vymeniť adaptér IS – PM za neštandardný  a obávam sa, že aj ten bude pravdepodobne treba upravovať. Ono na klasických „V-čkach“ stačilo posunúť a nastaviť gumičky, tu však úplne zmeníte postavenie kotúča voči strmeňu, a tak hľadanie optimálneho adaptéra, resp. upravovanie niektorého z dostupných variant bude nutné. Technicky to je možné, len už to bude procedúra pre pokročilého servisáka.   

Text: Dušan Demovič 

 Názor druhého jazdca – majiteľa: 

Po bohatých skúsenostiach a kilometroch na predchádzajúcom modeli Yedoo Trexx prvej generácie je to v podstate výrazný upgrade smerom hore k jazde v teréne. S dobrými kotúčovými brzdami a väčšími pneumatikami neexistuje výzva v lese, ktorú by nešlo zdolať. Veľké a široké pneu zabezpečujú dostatočné odpruženie, ktoré eliminuje značnú tuhosť rámu. Výška nášľapu je pre mňa ideálna do terénu. Ak bude potreba niečo viac pojazdiť na šotolinke, stačí len vymeniť Kenda balóny za užšie pneumatiky s hladším dezénom a z terénnej kolobežky je zase klasická univerzálna Trexxinka ideálna na asfaltovo-poľnú turistiku s prijateľnejšou výškou nášľapu. Svetlosť by v tejto cestnejšej verzii mohla ísť cca o 1-1,5cm nižšie. Úplne ideálne je mať doma dve sady kolies s dvoma rôznymi obutiami a pohotovo ich meniť aktuálne podľa smeru kam sa hodláte vydať. Jedinou výtkou k Trexx Disc je kombinácia sériových pneu a korýtka na konci stupátka, ktoré sa po chvíli jazdy v blate rýchlo naplní blatom, ale je to možné riešiť zadným blatníkom. Či to ale tak budem riešiť…?? No nie som si celkom istý, lebo rozhodne by to pokazilo ten správny drsňácky vzhľad kolobežky, ktorý sa mi veľmi páči. 

Text: Ondro Török

Ak sa chcete o Yedoo Trexx Disc dozvedieť viac, konkrétne ako ho videli v teste na druhej, českej  strane hranice, kliknite na link…. –>  https://priblizovadla.cz/terenni-univerzal-yedoo-trexx-disc-podrobny-test/

Advertisement

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.