Kostka CTi Racer

Dlho som túžil otestovať túto legendu medzi kolobežkami, pretože v mojom pomyselnom osobnom  rebríčku tvorí  TOP triedu medzi športovými  kolobežkami. Niet sa ani čomu čudovať, pretože toto je prvá, sériovo vyrábaná kolobežka z karbónu. K testovaniu som sa dostal až na jeseň tohto roku pri dvojdňovej návšteve výrobcu Kostka, kde mi zapožičali jeden exemplár a nasmerovali ma na horský hrebeň priamo nad Hanušovicami. 

Možno si spomínate na letný test kolobežky  Kostka G5 Racer uverejnený na tejto stránke začiatkom septembra. Ani som netušil ako mi táto G5-ka pomôže v tomto špeciálnom teste, pretože ideovo pochádza práve z karbónovej CTi.  Celá geometria rámu, ako aj neobvyklá kombinácia  použitých kolies 28“ x 24“ sú na 98% identické.  V okamihu ako som po  prvýkrát chytil do rúk  „H“ riadidlá na  karbónovej CTi  som hneď vedel, že s G5 Racer sú v podstate „Kostkovic“ dvojčatá, ktoré  ako keby ste poslali na rôzne športové školy. A že sú obe tak neuveriteľne elegantné, tak  to môžu byť jedine baby „ségry“ ☺.  Jedna absolvovala ťažkú a vytrvalostnú tortúru, v ktorej sa doslova zocelila a je samý pevný  sval s ohromnou výdržou a vytrvalosťou, kde nejaké to kilo navyše nehrá rolu.  Tá druhá absolvovala náročný a veľmi drahý špeciálny výcvik, kde sa trénovala vytrvalosť na dlhé trate s mimoriadnym dôrazom na čo najnižšiu hmotnosť. Obe dvojčatá sú mimoriadne športovo založené, no CTi už postúpilo do prémiovej ligy. Robustnejšia G5 zase dokáže veľa zniesť a len tak hocičo ju nezastaví. 

  Ale späť k testu.  Vďaka spomenutému testu G5 Racer som si na CTi pripadal ako na stretnutí po dlhšej dobe so starým známym na priateľskej debate.  Rozdiely, i keď nie nejaké zásadné, sú však aj tu. Rázvor kolies je u CTi o 10mm dlhší a pokiaľ G5 Racer ma rámové stupátko pozostávajúce z troch profilov, karbónka je výsostne monokoková, čo znamená, že celý rám je tvorený jedným blokom vyrobeným z uhlíkových vlákien.  Teda aby sme sa rozumeli, uhlíkové vlákna tvoria povrchovú nosnú vrstvu na celom povrchu rámu, pričom vo vnútri sa nachádza… no ak ste čakali, že sa to dozviete z tohto testu, tak to bohužiaľ nie. Výrobný proces je natoľko zahalený rúškom tajomstva, že ani priame otázky či nastražené slovné pascičky v rozhovore  s  výrobcom neboli úspešné, a teda ani zodpovedané.  Podľa výrobných možností odhadujem, že najpravdepodobnejšie budú tri, možno dve … alebo konkrétne asi len jedna metóda výroby. Ak je rám laminovaný pomocou prepregu do formy, tak vnútorný priestor je počas vytvrdzovania tlakovaný vzduchom. Tento tlak nafúknutím silikónovej pančušky zvnútra pritlačí všetok materiál a po upečení rámu sa vyberá von. Druhou možnosťou je  tenký natlakovaný „igelitový“ rukávnik, ktorý po procese tvrdnutia zostáva v ráme. V oboch prípadoch je vo vnútri nič… len vzduch a bowden. Každopádne či v tej či onej verzii laminovania to „na funkci  vliv mít nebude“, a tak či onak žiadne riešenie nie je zlé. Druhou otázkou zostáva technologický postup výroby, a teda či sa jedná o komplet rám laminovaný v jednej forme a „upečený“ jednom výrobnom kroku, alebo celá kolobežka pozostáva z niekoľkých blokov vzájomne k sebe lepených tak, ako to poznáme z výroby bicyklových rámov. Nuž a to zistíme, len ak výrobca uvoľní informačne embargo, alebo keď nejaký ten rám na skúšku rozpílime… ☺

  Veľmi zaujímavo a prakticky je vyriešené 22mm hrubé (či tenké) stupátko. Z dolnej aj hornej strany je z dôvodu ochrany uhlíkových vlákien  osadené tenučkými titánovými plechmi. Vrchné skrutky sú zámerne použité s vyčnievajúcimi hlavičkami a suplujú protišmykové hroty, spodné sú logicky zapustené až po úroveň plechu. Svetlá výška udávaná výrobcom je vpredu 29 mm a vzadu 32 mm. Namerané hodnoty v reáli sú síce 30mm a 33 mm, ale drobná rozdielnosť čísiel je  daná nepresnosťou  merania. „By the way“… oceľový Racer ma svetlú výšku 35 mm. Každopádne všetky tieto hodnoty  jasne naznačujú kam je CTi Racer určený. Je to hlavne upravená pretekárska dráha s dobrým asfaltovým povrchom a predpokladom kruto rýchlych časov. Tam je Kostka CTi karbón ako doma a tam ju aj najčastejšie stretnete. Netvrdím, že pekný 100km výlet po dunajskej hrádzi do Gabčíkova a späť nie je možný, ale kto by dral vysoko špecializované športové náradie na turistiku. Aha, vlastne viem kto… no predsa ten, kto si to môže dovoliť ☺.

 Ale späť k opisu rámu. Na pohľad veľmi elegantný a zároveň aj rigidný. Predná špička rámu je z pohľadu zhora zaoblená do pomerne veľkého polomeru a svoju prednú hranu dvíha až na  51 mm. Pri testovacom našľapávaní na stupátko drží príkladne, neprehýba sa a ani nikam neuhýba. Takisto môj obľúbený test v krute, kedy stačí chytiť zadné koleso za hornú časť a druhou rukou  predstavec a striedavo ťahať a tlačiť rukami ( ľudovo povedané lomcovať na hulváta), sa rám choval veľmi odmerane, sebavedomo a veľmi, veľmi pevne. Ešte v čase uvedenia chodili fámy o mäkkosti danej konštrukcie, no väčšinou to boli fámy spúšťané ne-majiteľmi či závistlivcami, resp. ľuďmi čo majú radi a jazdia  extrémne tuhé (a ťažké) stroje a na tejto si jednoducho  museli nájsť nejakú chybu. Pre objektivitu … nameraný prehyb pod 90 kilovým chlapom s podopretými oskami kolies (aby sa eliminovala pružnosť výpletu a pneumatík)  je takmer zanedbateľných 5mm. Pre úplnosť, oceľová verzia G5 Racer ma tento prehyb 7 mm. 

 Tu by som sa zastavil malou poznámkou. Ono vyrobiť pevný rám to nie je len vec dobrého návrhu. Je to aj vecou nekonečného skúšania a testovania, pretože ako určite viete, kolobežkové rámy sú  z technického hľadiska mimoriadne náročné a ak konštruktér, napríklad bicykla, surfu či skateboardu, rieši pri návrhu dajme tomu 10 problémov , tak pri kolobežke sa ich rieši podstatne viac. Ono je to dané aj samotným tvarom, kedy vlastne „premosťujeme“  jedným tenučkým, dvakrát zahnutým spojom vidlicu predného kolesa so zadným,  a ešte po tomto mostíku umiestneným nízko nad zemnou  aj v prevádzke dosť nevyberane skáčeme. Zdanlivá jednoduchosť si vyberá daň v zložitom návrhu hlavne v miestach, kde sa koncentruje napätie. Najkritickejšími sú predná a zadná časť stupátka v miestach, kde sa napája  rámová trubka a zadná vidlica. Ďalší uhol pohľadu je užívateľský. Ako je v praxi vlastne potrebná „absolútna“ tuhosť? Nestráca sa s honbou za extrémne  pevnou a tuhou konštrukciou tak trocha z komfortu?  Touto témou sme zašli čiastočne nad rámec tohto testu (odpoveď je na každom z Vás), takže späť k CTi.

Ako už bolo spomenuté, na kolobežke je osadená jedinečná kombinácia kolies 28“ x 24“. Tieto kolesá sú vybavené  hliníkovým galuskovým ráfikom a špeciálnym firemným stredom Kostka 65mm s osadenými polo keramickými ložiskami od japonského výrobcu NTN. Na prianie je možnosť dovybaviť kolesá plne keramickými ložiskami alebo dať si predné koleso vypliesť na karbónový ráfik. Zadné existuje len v hliníkovej verzii. Ak si však individuálne zoženiete 24“ ráfik, tak predpokladám, že Vás ako novopečeného majiteľa vo fabrike neodmietnu a vypletú Vám aj tento zadný ráfik. Kolesá majú obe po dvadsať nerezových špicov SAPIM usporiadaných radiálne. Z toho vyplýva,  že brzdy sú ráfikové.  Použité sú druhé najvyššie cestné od  Shimana, a to trieda Ultegra. V pomere cena výkon môj absolútny favorit pre brzdy na trhu (mimochodom vedeli ste, že ramená Ultegráckych  brźd sa odvaľujú na ložiskách?).  Zadná brzda je schovaná na spodnej strane vidlice a svojím umiestnením evokuje zraniteľnosť, no počas dlhodobého testovania CTi či G5 Racer  sa nepreukázal žiaden nedostatok takéhoto uloženia.

 Ovládanie bŕzd je klasicky lankami v bowdenoch a na druhom konci sú osadené časovkárske páčky Vision. K ním sa viaže asi jediná vážnejšia výhrada, a to úzke a nie príliš ergonomické hrany, za ktoré sa brzdy stláčajú. Na odľahčenie témy konštatujem, že táto nepohodlná hrana ma pravdepodobne odnaučiť pretekára zbytočne brzdiť, pretože kto brzdí nevyhráva ☺. Lanká sú na riadidlách vedené pod omotávkou, zadné ide k brzde pekne vo vnútri rámu. Predná, karbónová vidlica je opäť vlastnej výroby s úzkym, 65 mm nábojom  sústruženým z jedného kusa hliníku s laserom vypáleným logom výrobcu.  Hlavové usporiadanie je typu Tapered (a teda spodok ma priemer 1,5“) s integrovanými ložiskami v hlavovej rúrke.

Samostatnou kapitolou sú vlastné riadidlá s ergonomicky veľmi zaujímavým dizajnom. Podľa slov výrobcu testovali desiatky možných variant a táto finálna si našla najväčší počet priaznivcov. Mne osobne by viacej padli do rúk mierne sa zbiehajúce bočné úchopy, ale toto je ten najuniverzálnejší variant. Každopádne po navyknutí si na tento štýl držania rúk už začína byť každé iné držanie nepohodlné. Podľa slov výrobcu je možných až štvoro rôznych úchopov, takže o variabilitu neprídete v žiadnom jazdnom režime. Pomerne dlhý predstavec Force je už v sérii namontovaný 6° sklonom nadol, takže len dotvára štíhlu a elegantnú líniu celého stroja.

Jazdné dojmy sú na výsosť pozitívne. Hmotnosť kolobežky 5,4 kg je, či lepšie povedané nie je vôbec cítiť a odrážate sa ako na obláčiku. Tuhá konštrukcia vynikajúco spracováva „kopanie“ do asfaltu pri plnom nasadení a pevne drží stopu. Ani pri vysokých rýchlostiach v zákrutách nezaváha a drží stopu pod kontrolou. Priestor pre jazdca je dostatočne priestranný aj pre vyššie postavy a zadná 24“ zase poskytuje viac miesta nad svojou hornou hranou. Na druhej strane vlastnosti karbónových vlákien dovoľujú pohltiť mikro vibrácie od povrchu cesty a predného kolesa a neprenášajú ich do riadidiel. Stupátko na drsnejších povrchoch zachováva aj istú mieru komfortu spomenutého na začiatku článku. Počas testu som sa snažil vyspovedať aj užívateľov a firemných jazdcov tímu Kostka. Každý už mal svoj individuálny pohľad na Racer CTi a žiaden z problémov, ktorý by riešili, nebol nijak závažný. Všetko boli len určité návrhy na doladenie detailov, ktoré ako som sa dozvedel od výrobcu, budú zohľadnené v ďalšej verzii CTi. Aby som Vám spravil upútavku a navnadil Vaše chuťové poháriky (a pravdepodobne vyzradil niečo z kuchyne Kostky), tak bude to variant s 28“ x 26“, na čo som osobne nesmierne zvedavý. Dôvod zmeny z 24“ na 26“ koleso je totiž o dosť prozaickejší než by ste očakávali. Vo veľkosti 24“ je totiž priveľmi limitovaný výber galuskového obutia, a to dosť obmedzuje individualizáciu. 

Text: Dušan Demovič

Advertisement

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.