Yedoo Friday a Yedoo Frida/Fred

Áno, veľké kolesá sú lepšie a pod rozmer 26“ už nepôjdem. Ak sa však  kolobežkám venujete seriózne, tak určite  prídu situácie, kedy by sa napriek úvodnému odhodlaniu hodilo niečo menšie a obratnejšie. Preto je na trhu segment malých mestských a  šikovných kolobežiek  pomerne hojne obsadený. V dnešnom teste sa budeme z toho dôvodu  venovať   dvojici najmenších hliníkových Yedoočiek schopných uniesť dospelého človeka.  

Aby sme si v tom urobili poriadok. Yedoo Friday je najmenšia plnohodnotná kolobežka osadená 16“ kolesami s nosnosťou do 150 kíl. Svojou geometriou a hlavne dĺžkou stupátka je prispôsobená dospelej (pritom však  večne mladej) osobe.  Preto tvorí základ  v kategórii „adult“ a všetko vyššie od nej už má väčšie kolesá. Naproti tomu Frida/Fred  (ďalej len FF) už o svojom dvojslovnom názve ukrýva šikovne  navrhnutú univerzálnosť.  V pôvodnom osadení  tvorí  top ponuku kolobežiek pre deti, no po osadení „adult“ setu sa z nej ako švihnutím čarovného prútika stáva najmenšia dospelácka kolobežka. Pointou  celého návrhu bolo vyrábať kolobežku, ktorá dokáže rásť s dieťaťom, resp. ak to náhodou  dieťa s kolobežkami vzdá, stále je možnosť tento stroj využiť aj dospelým osadením rodiny.  Stupátko je síce kratšie a aj celková nosnosť  je len 130 kg, ale nič z toho nebráni  plnohodnotnému použitiu. Na motanie sa do preplneného mesta ideál. Navyše, ak beriem do úvahy veľmi kompaktnú stavbu,  dá sa veľmi ľahko transportovať v kufri štandardného kombíka. Po povolení zopár imbusov a sklopení riadidiel sa dokáže zmestiť aj do kufra klasického sedana. Poďme teda bližšie predstaviť dnes testovaných trpaslíkov.

Yedoo Friday
Igor Batka

Kolobežka nezaprie svoju príslušnosť k ostatným kusom hliníkového modelového radu, a to najmä pevnosťou rámu, ľahkosťou a ladnými krivkami krku rámu. O ráme som sa opakovane rozpisoval pri testoch modelov Wolfer a Trexx. 

V stručnosti teda len uvediem, že krk rámu je mierne esovito prehnutý, pričom je rozdvojený pri hlavovej trubke a následne aj pri stupátku.  Stupátko je síce štíhle, ale dostatočne priestranné aj pre nohu veľkosti 46 (aj s dostatočnou rezervou). Nohy zadnej vidlice umožňujú uchytenie zadného kolesa do 2 polôh, čím sa zvýši alebo zníži celková svetlá výška.  

Vzhľadom na veľkosť kolies a primárne mestské určenie tejto kolobežky som používal výlučne pozíciu s nižšou svetlou výškou 40 mm. Druhá vyššia pozícia (60 mm svetlej výšky) mi prišla zbytočná. Vzhľadom na veľkosť kolies 16“ a celkovú dĺžku 141 cm kolobežka bezpečne prejde cez väčšinu nástrah mesta aj pri svetlej výške 40 mm. Pravdou je, že pri svetlej výške 60 mm neškrtnete skoro nikde, ale výška nášľapu už je pocitovo relatívne vysoko.  Rozumiem, že zdvojené pätky zadnej vidlice sú pri hliníkových modeloch Yedoo štandardné, ale väčšina jazdcov ich zrejme pri tomto modeli nevyužije. Ničomu to však neškodí, výrobca skrátka pridal ďalšiu možnosť nastavenia. Aby som bol objektívny, samozrejme dodávam, že pri nižšej svetlej výške sem tam o prekážky škrtne, ale ako sa hovorí pri kolobežkách, kto neškrtá, ten nejazdí :).

Zásadným rozdielom oproti väčším súrodencom Wolfer a Trexx je použitie závitového hlavového zloženia na týchto  menších kolobežkách oproti A-Head hlavovému zloženiu na veľkých modeloch.

Výhodou závitového hlavového zloženia je možnosť výškového nastavenia predstavca bez akýchkoľvek obmedzení doslova po milimetroch. Predstavec s  integrovanou hlavovou rúrkou sa skrátka vytiahne alebo zasunie presne podľa potrieb jazdca. V kombinácii s vysokými riadidlami s hrazdou (typ BMX)  nie je problém kolobežku nastaviť aj na jazdca vysokého 190 cm. Osobne som riadidlá nahol viac dopredu nad predné koleso a vytiahol dosť nahor. Aj po tejto úprave má predstavec ešte rezervu približne 2 cm oproti jeho limitnej polohe.  

Pred prvým použitím alebo po krátkom zabehnutí je nutné skontrolovať a podľa potreby pritiahnuť hlavové zloženie, nakoľko na viacerých kolobežkách so závitovým hlavovým zložením sa objavila vôľa.  Vôľa sa prejaví miernym pohybom v prednej vidlici, ktorý je citeľný na hrboľatom povrchu alebo pri brzdení. Táto úprava so správnym náradím je otázka minút. Je potrebné si dať pozor, aby ste hlavové zloženie nezatiahli príliš, čím sa sťaží jeho chod. Ideálne je nájsť rovnováhu medzi utiahnutím a stále hladkým chodom hlavového zloženia – t.j. či sa predná vidlica v hlavovej trubke otáča bez odporu.

Vzhľadom na malý priemer riadidiel v uchytení do predstavca (22,2 mm – BMX štandard) je potrebné  poriadne utiahnuť správnym momentom.  Na toto som si pri prvotnom nastavení nedal pozor a riadidlá sa povolili a naklonili. Skrutky som však dotiahol a bolo po probléme. Tieto komponenty majú svoje špecifiká a treba k nim tak pristupovať. 

Výrobca zvolil čierne komponenty – predstavec, riadidlá, hlavové zloženie. V tejto farbe vyzerajú veľmi dobre a výborne sa ku kolobežke hodia. V prvotných verziách po uvedení na trh mala Friday čierno strieborný predstavec, ktorý dosť bil do očí. Celočierne prevedenie je omnoho vhodnejšie. Jedná sa len o malý detail, ktorý celý komplet znova posunie o krok ďalej.

Kolesá sa otáčajú na nábojoch Novatec so šírkou 74 mm vpredu aj vzadu. Tento náboj zužuje aj zadnú stavbu, čo výrazne eliminuje šancu o zakopnutie členkom. Kolesá sa točia príjemne ľahko. Výrobca zvolil plášte Kenda Kontact 16×1,75 s možnosťou hustenia až do 4,6 barov. 

Plášte sú pohodlné a dobre odvaľujú.  Ideálny je hladký asfalt, ale kolobežka si pohodlne poradí aj s hrubším asfaltom. Poľná a veľmi hrboľatá cesta síce bude zjazdná, ale to už príliš pohodlné nie je. Veľkú rolu v tom ale zohráva veľkosť kolies. Väčšie kolesá skrátka cez nerovnosti prechádzajú ľahšie. Významnú rolu v pohodlí jazdca zohrávajú rozšírené ergonomické gripy, s ktorými je jazda veľmi pohodlná. Je potrebné si dať pozor na dobré nastavenie sklonu, aby si jazdec užil ich prínos na maximum. 

Sumár Friday

Celkový jazdný prejav stroja je hravý, kolobežka je obratná avšak nie je nestabilná. Považujem ju za stroj, ktorý v mestskom prostredí nemá ďaleko k ideálu. Vďaka pevnému rámu sa nehúpe a odovzdáva energiu jazdca do pohybu vpred. Zvolené pneumatiky do určitej miery dodávajú aj komfort a tiež vďaka nízkemu valivému odporu prispievajú k svižnej jazde.  Kokpit je možné nastaviť aj na vysokých jazdcov, čo je len výhoda. Vzhľadom na veľkosť kolies na kolobežke môžu jazdiť bez problémov aj deti od výšky cca 125 cm. Pre ne je samozrejme vhodnejší kratší model FF, ale bez výraznejších kompromisov sa povozia aj na väčšej  Friday-ke. 

Pre mestskú kolobežku je v podstate povinným príslušenstvom stojan. Ten v prípade Friday vôbec nezavadzia pri jazde, ale po jazde urobí jazdcovi veľkú službu. 

Osobne odporúčam kolobežku doplniť blatníkmi alebo aspoň zadným blatníkom a predným vykrývačom na rám. S takýmto nastavením vás neprekvapí ani upršaná  cesta a neprídete do cieľa s mokrým zadkom. 

Nie nedôležitým aspektom Friday je jej dĺžka a rozmery. Tieto umožňujú jej pohodlný presun v aute a využívanie napr. ako približovací prostriedok z parkoviska do práce.

Plusy:

  • hmotnosť
  • dizajn
  • možnosť nastavenia kokpitu
  • tuhý rám (nosnosť do 150 kg)
  • obratnosť

Mínusy

  • treba si dať pozor na riadne dotiahnutie hlavového zloženia a upnutia riadidiel

Yedoo Frida/Fred
Dušan Demovič

Otestovať najväčšieho z najmenších (zároveň aj najmenšieho z najväčších) som sa podujal  ja osobne. Z hliníkovej série mám dlhodobo jazdený  Rodstr (20“ x 16“) a na kratšie výjazdy po okolí úplne v pohode.  Frida/Fred (ďalej zase len FF .. ☺)  so svojou maličkou prednou vidlicou, 16“ mini kolieskami a kratučkou stavbou rámu  je priam etalón v obratnosti. Zmena smeru v tejto rozmerovo drobnej konštelácii ide mimoriadne ľahko a kolobežka je v správaní  priam až „jedovatá“. Výzvou sa naopak stáva priama a pokojná jazda, ale po chvíli zoznamovania sa s týmto „veľkým trpaslíkom“ už ide aj to. Jednoducho  to chce trocha cviku, na ktorý sme už na svojich mohutných žeriavoch 2 x 28“ zabudli. Však kolobežkovanie nie je len o výkonoch, je hlavne o zábave a tej si na FF užijete naozaj dosť. 

Malá FF k nám na test dorazila ešte v pôvodnej detskej verzii. Tá obnáša nízke riadidlá, kratšie bowdeny a maličké brzdy uspôsobené na detské dlane. Aby sme vôbec mohli testovať, v našej zásielke sa nachádzal aj spomenutý  „adult set“, v ktorom sú vyššie riadidlá s bežnými brzdovými páčkami a dvojicou dlhších bowdenov. Preto hneď prestrojujem FF na verziu „dospelák“. Rukoväte sa zdvihli o niekoľko centimetrov vyššie a je možné si väčším náklonom riadidiel dopredu spraviť viacej miesta na relatívne krátkom stupátku. Na obrázku je vidno rozdiel pri odfotení oboch riadidiel na kolobežke. Nie nebojte sa, dvojplošník som z toho nakoniec neurobil… 🙂     

  Väčšina dielov na oboch kolobežkách je identických, a to čo už spomenul Igor v  predchádzajúcej časti testu, nie je treba opakovať.  Spomeniem len takú zaujímavosť, že rámy oboch modelov sú iné nie len rozmerovo, ale aj vnútornou konštrukciou. Ak tipujete, že Friday ma viac prepážok vo vnútri rámu, tak tipujete správne. Z toho aj vychádzajú rozdielne nosnosti oboch modelov.   Do štandardných hliníkových ráfikov HJC Alloy hryzú pre oba modely identické „V-éčkové“  brzdy Tektro Alloy.

Ovládanie pôvodných detských riadidiel  na FF je zverené páčkam typu Tektro JL-352 RS s otočným čapom bližšie pri madlách.

 V adult sete sú použité už štandardné ML 520 (rovnako ako na Friday-ke).  Účinnosť bŕzd je pri dobrom nastavení podľa manuálu viac než dostatočná, pretože malý priemer kolies  sa zastavuje veľmi ľahko.  Kratšie stupátko o sedem centimetrov oproti Friday síce ubralo z priestoru jazdca, ale i tak výmena nôh prebieha bez problémov a pocitovo bez stiesnenosti.   

Sumár Frida/Fred

Ako som už písal vyššie, FF je naozaj „mega obratná“. Nizučká váha v kombinácii s krátkou a ostrou geometriu dovolia otočiť sa takmer na mieste. Jazdu v spleti chodníkov a obrubníkov som si užíval, aj keď to boli väčšinou len kratšie jazdy. Zopárkrát som ju zobral aj na cestu do roboty, čo je dokopy tam a späť niečo vyše 9 km. S prekvapením som zistil, že verejnosť viac akceptuje, resp. v jej povedomí sú kolobežky zafixované práve v takejto mini veľkosti. Naopak, najviac reakcií zažívam na veľkých 28“ kolobežkách. Nespornou výhodou je aj fakt ľahkého transportu v kufri auta a ak vyslovene nechcete ťažkú skladaciu kolobežku, toto je tá najmenšia kompaktná alternatíva s extrémne nízkou hmotnosťou.

     Plusy:

  • ešte nižšia hmotnosť
  • rovnako pekný dizajn
  • variabilne nastaviteľný kokpit
  • tuhý rám s nosnosťou do 120 kg
  • ešte väčšia obratnosť

Mínusy

  • v danej cene nič

  Záver

 Yedoo Friday a Yedoo Frida & Fred sú oba skladné modely postavené na 16“ kolesách, pričom Friday je  plnohodnotný dospelý model použiteľný pre väčšie deti. Menšia FF je primárne určená pre deti, pričom po dokúpení dospeláckeho kitu poslúži aj veľkým jazdcom. V tejto verzii je to taká zmenšená  konkurencia Friday-ke. V tomto nastavení sú potom rozdiely medzi týmito dvoma modelmi nasledujúce: 

F/F versus Friday

  • v kratšej celkovej dĺžke (133 cm vs. 141 cm)
  • v kratšej dĺžke stupátka (33 cm vs 40 cm)
  • v nižšej hmotnosti ( 6,5 kg vs 7 kg)
  • v nižšej nosnosti (120 kg vs 150 kg
Advertisement

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.