Test kolobežky Doxtor 28“ x 28“

Text: Dušan Demovič

Hurá na veľké kolesá…

 Ak to myslíte s výkonmi na kolobežke vážne, skôr či neskôr zabŕdnete k modelom s oboma veľkými kolesami. Kickbike je notoricky známy svojím (najstarším) 28-kovým modelom, Mibo celkom boduje s Revoo, Yedoo zase s Wolfikom RS a k uzavretiu pelotónu ešte nesmieme zabudnúť na Morxes Imolu. Aby toho ešte nebolo málo, už dlhšiu dobu je počuť o „dospeláckej silničke“ z dielne skutočného experta na kolobežky. Síce experta na terénne – musherské kolobežky, ale to v tomto prípade vytvára určitý konštruktérsky náskok pred konkurenciou…

S kolobežkami Doxtor sa už stretol určite každý kto aspoň trocha inklinuje k pohybu po lesných cestách. Michal Tobiášek ako hlavný konštruktér a výrobca zn. Doxtor v jednom veľmi dobre vedel čo sa od takejto kolobežky očakáva. Robustnosť, pevnosť a ešte prijateľná hmotnosť boli požiadavky, s ktorými sa popasoval na výbornú. Dôkazom sú hlavne desiatky musherských ocenení aj z tých najvyšších súťaží, ktoré si na stupátkach Doxtor vybojovali jazdci z rôznych európskych zemí. Šikovne vymyslený rám z ohýbaných hliníkových trubiek triedy 7020 T6 je za pomoci priečnych rebier pozváraný do rigidného celku, ktorý sa v teréne vyznačuje ukážkovým správaním. Počty vyrobených Doxtoriek sa preto v priebehu rokov dostali z desiatok na stovky a obrazne povedané aktuálne poradové čísla na rámoch už budú určite štvorciferné. Každopádne z množstva doteraz vyrobených kusov nás bude zaujímať práve tento cestný model, ktorý sa k nám vďaka našej kolobežkárke Mary dostal na test. Takže poďme pekne po poriadku…

Konštrukcia

Typickým prvkom konštrukcie Doxtor sú ohýbané rúrky o priemere 30 mm, ktoré „pokrývajú“ takmer celú konštrukčnú dĺžku kolobežky. Od zadnej vidlice cez stupátko (kde sa k nim v prednej časti pripája tretia) až po hlavnú – vertikálnu časť rámu. Každý ohyb je zo spodnej strany poctivo zosilnený navarenými hrubými pásmi hliníku, ktoré zároveň tvoria aj ochrannú „lyžinu“ chrániacu rúru pred poškodením.

Stupátko je vďaka týmto návarkom hrubé 40 mm. Tieto masívne pásy celkom dobre poslúžia pri jazde v teréne, kde sa dokáže kolobka aj vcelku slušne kĺzať po trčiacich koreňoch ako po saniach. Síce testujeme cestnú mašinu, ale toto dedičstvo crossových modelov rozhodne zvýši odolnosť a trvanlivosť rámu takmer na nekonečno. V prednej časti je navarená masívna hlavová rúrka osadená Tapered ložiskami, čo znamená že je to formát s 1,5“ veľkým spodným ložiskom. 

Priečne zvislé návarky stupátka, ktoré sú u terénnej verzie z vrchnej strany pekne zubaté, sú u tejto cestnej verzie naplocho. Rám sám o sebe nemá žiaden protišmykový povrch, a tak jedinou zábranou proti pokĺznutiu je šípovitý  tvar týchto prepážok a otvory v nich. Šípy smerujú pekne dopredu a tým naznačujú doporučený smer pohybu na tejto kolobrnde . 

Celý rozsah zmien oproti pôvodnému terénnemu rámu je, okrem spomenutých prepážok, aj v užšom a v inak vystuženom ráme. Takéto „cestnejšie“ zamerané úpravy už majú okrem iného aj trekingové modely z portfólia Doxtor. Teda až na dlhšiu zadnú vidlicu, ktorá sa doteraz nevyskytovala u žiadnej z kolobežiek. Dôvodom je osadenie plnohodnotného 28“ kolesa (analogicky predpokladám, že podobne dlhú vidlicu bude mať aj kros model 29“ x 29“). V našom set-up-e sú osadené hliníkové kolesá Remerx s brúsenými brzdnými plochami, čo naznačuje  použitie klasických „gumičkových“ bŕzd. Ja ako ortodoxný zástanca kotúčov nemám výhrady ku kombinácii hliníkový ráfik – gumičky, no problém nastane, ak by ste chceli upgrade na karbónové ráfiky. Tam už som zásadne proti, keďže karbón ako taký nie je stavaný na prenos tepla vznikajúci brzdením. Riešením v prípade nových karbónov je nová predná vidlica a jedna predná, silná kotúčová brzda. Brzdy na našej cestnej Doxtorke sú na kompletku Shimano, cestné čeľuste triedy 105, páčky Sora z MBT sortimentu.

Ešte zopár čísiel: rázvor je 122 cm, stupátko sa „vznáša“ nad cestou 40mm vpredu a 35 mm vzadu. Priestor pre jazdca od zadného kolesa k rámu je 42 cm. Výška rukovätí od zeme je u dodávaných karbónových riadidiel 87 cm. Takže už tieto parametre posúvajú Doxtorku do triedy ultimatívnych „závodničiek“. Celková hmotnosť nie je až taká pretekárska (8,1 kg), ale určite by sa s tým dalo ísť dole použitím ľahších kolies, komponentov a takisto aj odobratím zadnej brzdy. 

Výbava   

Kolesá Remerx už boli spomenuté v predchádzajúcom odstavci. Doplním, že ráfiky sú hliníkové plášťové vypletené s oceľovými špicmi o priemere 2 mm so štandardným cestným nábojom. Rozmery ráfikov sú 22 mm na výšku a 21 mm na šírku. Vpredu aj vzadu sú na uchytenie použité 9 mm rýchloupínaky známe pod skratkou QR (quick release). 

Karbónová vidlica FORCE končí v takisto karbónových riadidlách s integrovaným predstavcom o dĺžke 90 mm. Krátky predstavec a nízko položené riadidlá naznačujú nastavenie doladené na nižšiu postavu, resp. ako „pure race“ geometria. Podľa neoverených informácií je táto konkrétna kolobežka stavaná na mieru samotnému majiteľovi firmy, takže asi to bude ten prvý dôvod.    

V rámci štandardnej výbavy si môžete objednať kolobežku v čiernej a svetlo šedej farbe s bielym alebo čiernym nápisom. Ak ale uvažujete nad „customizáciou“, k dispozícii je hneď niekoľko príplatkových farebných odtieňov a rovnako veľký počet farebných kombinácii nápisov. Pre lepšiu ilustráciu sú na záver testu linky na farebné varianty rámu a aj farebné možnosti nálepiek. Cena za takúto farebnú úpravu na mieru je vcelku rozumných 1000 CZK. Naša testovačka mala veľmi pútavú, jemne tyrkysovú farbu, a teda pozornosť akú budila, bola na „nezaplatenie“.  

Jazda

Využil som svoju účasť na slovenskom kolobežkovom kempe a pojazdil túto fešnú Doxtorku aj v okolí biatlonového areálu Osrblie. Nanešťastie v areáli vymieňali asfalt, a tak sme museli trénovať na priľahlom parkovisku pri hoteli a po lesných asfaltkách. Pokiaľ boli v dobrom stave, išlo to ako po masle. Ak sme sa však dostali na horšie, poťažmo až zlé cesty, Doxtorka, resp. jej stupátko dalo jasne najavo, že aj napriek svojim terénnym koreňom jej toto nesedí. Ako už bolo spomínané, zadná 35 mm svetlá výška je naozaj vhodná len pre upravené cestné trate s hladkým asfaltom. Mierny posun k univerzálnejšej výške by mohli zabezpečiť hrubšie pneumatiky, pretože dodávané plášte sú iba 23 mm široké.

Tuhosť rámu je obrazne povedané v triede A++. Gény z terénnej konštrukčnej školy sa rozhodne nezaprú a pevnosť stupátka či odolnosť rámu v torznom namáhaní patrí rozhodne medzi to najlepšie čo sa dá na trhu nájsť. V zákrutách nie je cítiť žiadna neistota, či vlnenie rámu. Predná časť od hlavovej rúrky až po stupátko je pevná doslova ako betón, pretože tri vzájomne pozvárané a pomerne masívne hliníkové rúry tu odvádzajú až nadštandardne vynikajúcu prácu.

 Od stupátka k zadnému kolesu je achilova päta celého mechanicky pevného systému. Áno je zadná vidlica, pretože z hľadiska konštrukcie sú to „vďaka“ veľkému 28“ kolesu pomerne dlhé rúrky. Možno by stálo za zváženie potiahnuť spodné výstuhy, ktoré končia niekde na úrovni ráfika vidlice, o niečo vyššie, a tak dosiahnuť úplnú top tuhosť. Nieže by takto rám nebol tuhý… je, a to veľmi príjemne. Konkurencia na zlepšenie tuhosti osádza oválne profily do zadných „nôh“, tak prečo ich neskúsiť prekonať kruhovým profilom s výstuhou . Každopádne jazda na cestnej Doxtorke je zážitkom. Kolobežka je robustná, tuhá, pri intenzívnej záťaži nezaváha ani na okamih. Mierne vyššia celková hmotnosť je vyvážená príjemným pocitom istoty v každom jazdnom režime. 

Foto 15

Takisto je tu aj široký priestor na doladenie si stroja k obrazu svojmu.  Osobne by sa mi celkom pozdával experiment s ľahkými karbónovými kolesami a 28mm širokými bezdušovými kolesami… a ako som spomenul vyššie v článku: dopredu jednu kotúčovku a môže sa ísť rovno na preteky. Ozaj a všimli ste si, že táto kolobežka ešte nemá svoje vlastné meno? Nevymyslíme tejto tyrkysovej krásavici nejaké pekné a priliehavé …??   

Názor druhého jazdca

Robert Rezek

Objektívne musím povedať, že s kolobežkou s kolesami 28/28 som nemal doteraz takmer žiadne, resp. len málo skúseností (max to bolo 28“/24“). Nepočítam rôzne krátke testovacie jazdy na “mašinách” kamarátov, keď si nejakú 28“ x 28“novinku zaobstarali. Väčšinou som s nimi absolvoval jazdy dlhé len pár metrov resp. kilometrov. A rovnako to je aj so športovými, resp. závodnými kolobežkami i keď tu som aj jednu “rejsku” jeden čas vlastnil. Konkrétne to bola Kostka Racer Pro G5, vtedy horúca novinka zo severnej Moravy. Tú som sa však po čase rozhodol “posunúť ďalej”, nakoľko som pri dlhšej jazde pociťoval vyššie zaťaženie zápästí (a mravčenie) z dôvodu športovejšieho postoja a väčšieho prenesenia váhy na ruky. Navyše som objavil v sebe väčšiu záľubu v dlhších cestách (turistika) ako v rýchlejších (závody), tak voľba bola v tom čase jasná… Avšak späť k Doxtorke.

Aktuálny trend s veľkými kolesami však aj mňa začal lákať, a preto som uvítal možnosť testovania tejto kolobežky. A musím povedať, že ma veľmi príjemne a pozitívne prekvapila. Jazdu, samozrejme aj vďaka použitým plášťom (a to som ich natlačil len na ešte komfortných 8 barov), som pociťoval ako mimoriadne pevnú a zároveň komfortnú. Zázrakom som nepociťoval vyššie spomenuté mravčenie, dokonca mi ani nezavadzalo zadné veľké koleso (uvedené vystihuje dostatočný priestor pre jazdca), čoho som sa mimochodom obával, keďže sa táto kolobežka svojimi ambíciami radí medzi závodné. Príkladná tuhosť celej kolobežky má podstatu v samotnom hliníkovom ráme a navyše zakódovanú v génoch – nakoľko Doxtor je známy výrobca prevažne kolobežiek určených pre mushing. Jazda mi robila vyslovene radosť, “vetral” som ju výlučne na dunajskej hrádzi, a teda asfaltových cestách, na ktoré je predurčená. Po odjazdení intenzívnych 200 kilometrov ju hodnotím ako skvelú alternatívu pre jazdca, ktorý ju bude mať prioritne na takýto účel a na iné cesty zvolí ďalšiu kolobežku alebo iný “setup”. Jedinou negatívnou drobnosťou, ktorá mňa na výletoch trošku iritovala, bolo, že na ráme chýbajú otvory na uchytenie držiaka na fľašu. Tú treba voliť alternatívne spôsoby upevnenia či už objímkami na rám alebo riadidla, prípadné vlepenie medzi hlavné rámované trubky. Nie je to neriešiteľné, ale treba to brať do úvahy a už pri kúpe na to myslieť.

Cena kolobežky základ: Kč 22.900,-.

Cena testovanej kolobežky:  Kč 23.900,-.

Varianty voliteľnej farby a nálepiek:

https://masorad.rajce.idnes.cz/DOXTOR_barvy/

https://masorad.rajce.idnes.cz/DOXTOR_barvy_samolepek/

Advertisement

One thought on “Test kolobežky Doxtor 28“ x 28“

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.