Yedoo Wolfer RS

O „Yedúčkach“ toho už bolo na našich stránkach popísaného dosť a je zrejmé, že spoločným menovateľom všetkých príspevkov je značná náklonnosť a takmer až obdiv ku konštrukčným riešeniam (hlavne radu Alloy). Uviesť pretláčané hliníkové profily takto úžasne do praxe a spraviť z nich celý modelový rad bola určite neľahká práca. Chýbala tu však ako soľ vlajková loď 28“ x 28“. Niekoľkoročný namáhavý vývoj tejto závodnej verzie sa už blížil k finálnemu spusteniu sériovej výroby, keď do toho zasiahla korona a opäť všetko zabrzdila.

Viem si predstaviť to zúfalstvo konštruktéra, keď po stovkách hodín nad výkresmi
a jednaniami s výrobcom sa všetka tá snaha zneguje jednou pandémiou. Všetko to, čo už bolo dohodnuté, sa posúva na neurčito a ani tam to nie je isté. Spomínam si, ako som na Majstrovstvách Európy 2019 v Račiciach ťahal od Jakuba Bostla, čoby hlavného konštruktéra, informácie o novom „veľkom“ Wolferovi. Zaujímali ma aj technické detaily pretláčania hliníkových profilov​ ​a čím viac som sa toho dozvedal, tým viac som Jakuba a jeho precízny technický náhľad na vec obdivoval. Nejako sme sa popri tom spriatelili a asi tomu dopomohli aj moje žartíky, kedy som sa počas 12km kritéria začal vypytovať na detaily pretláčaných profilov. Jakubovi sa tento spôsob komunikácie zjavne zapáčil, pretože nasledujúci deň sme v krátkej veselej debate pokračovali aj počas 42 kilometrového maratónskeho závodu. Každopádne moje priam až Cimrmanovské nadšenie z alumínia a hlavne odskúšanie všetkých prototypov veľkého Wolfera, ktorými disponovala Yedoo výprava priamo tam na ME, vyústilo k objednávke jedného veľkého rámu Wolfer RS 28 x 28.

Prekvapujúco už po pár mesiacoch sa mi Jakub ozval s ponukou jedného surového rámu RS dokonca aj s návarkami na zadnú brzdu. Neváhal som ani sekundu a dobre som urobil, pretože ako som sa dozvedel neskôr, bol to jeden kus iba z desať kusovej predvýrobnej série. Neskutočne som bol poctený touto ponukou, pretože vo výbere na budúcich majiteľov boli samé zvučné mená českej kolobežkovej scény. A byť majiteľom prvého Wolfíka RS, resp. rámu tu na Slovensku, je na druhej strane aj dosť zaväzujúce. A tak okamžite po oznámení mi skrsla idea postaviť na tomto ráme univerzálnu gravelovú verziu. Ono cestných ľahučkých špeciálov mám doma dosť a aj jedna výsostne terénna mašina je v garáži, takže sa pýtalo doplniť do „vozového parku“ niečo medzi týmito krajnými extrémami.

Keďže exkluzivita a výnimočnosť rámu bola jednoznačná, bolo priam psou povinnosťou osadiť ho výlučne prémiovými komponentami. Preto padla voľba na karbónové kolesá s vyšším profilom, karbónovú cyklokrosovú vidlicu a hydraulické kotúčové brzdy. A keďže voľbou bol gravel, plánované bolo osadenie „vyosenými baranmi“ a cestnými brzdami. V tejto poslednej položke nastali mierne komplikácie. Pokiaľ barany som si vedel vyrobiť z obyčajných cestných, tak pri brzdách sa vďaka veľmi špecifickému zadaniu (cestné brzdy bez radenia) zúžil výber na dva modely. SRAM-y v cene tri kilá za jednu brzdu som z výberu diskvalifikoval okamžite, a tak mi zostali len TRP Hylex v zhruba polovičnej cene za celý pár. Našiel som dokonca na nete akciové ponuky, a tak zadná brzda TRP Hylex išla z Nemecka a predná až z Anglicka. Radosť s výhodnej ponuky pokazil až fakt, že v Anglicku (ako som neskôr zistil) jazdia štandardne s prednou brzdou napravo, a teda ergonomicky výborne tvarovaná (a hlavne asymetrická) páčka bola určená na tú istú stranu ako zadná brzda z Nemecka. Vyriešila to až ďalšia objednávka a ešte jedna kúpa jazdeného setu na eBay, takže momentálne mam bŕzd TRP dostatok… ☺

Na ráme som malou stopkovou frézkou zahladil všetky zvary a po zatmelení drobných nerovností nalakoval do pútavej zelenej metalízy. Po nalepení priložených originálnych nálepiek dostal rám dve vrstvy číreho auto laku a mohlo sa začať osádzať. Lak je síce pekný a zaujímavý, ale trvanlivosťou sa určite nemôže rovnať práškovej farbe vypekanej v peci. Každopádne každý ďalší hliníkový rám, ktorý budem osádzať, pôjde už na „práškovanie“.

Nakoľko rám bol pripravený na vidlicu A-Head a vidlica bola Tapered, priamo výrobca mi dodal aj redukciu do spodnej hlavovej misky. Trval som práve na tejto vidlici, pretože je to typ s uchytením náboja pevnou 12mm oskou, čo sa na gravel vyslovene pýta. Zadné uloženie už muselo byť z titulu osadenia rámu vidlicami upevnené systémom QR 9mm, ale i tam sa mi podarilo zadovážiť si náboj
s kvázi pevnou 9 mm oskou. Dvojica mohutných 180 mm kotúčov od SRAM-u nenechá nikoho na pochybách o predimenzovaní celého brzdného systému. Veď hydraulické TRP-éčka dokážu bezpečne brzdiť aj „cesťák“ so 140 mm kotúčmi. Tu sa rátalo aj s dlhšími divokými zjazdmi, a tak všetko, čo je navyše, sa počíta. Vo výsledku sa to odrazilo v pohodlnom a bezpečnom brzdení, kedy stačí brzdu aj v tom najprudšom zjazde obsluhovať iba jedným prstom.

Aby drobných komplikácií nebolo dosť, potrápil som sa aj s kolesami. Okrem nových nábojov Novatec na kotúčové brzdy a vlastného výpletu, mali aj napriek tomu, že sú od jedného výrobcu, rozdielny vzhľad. Pýtalo sa totiž zjednotiť vizáž oboch kolies, pretože novšie malo peknú grafiku aj
s nápismi, no staršie bolo také nejaké nevýrazné. Preto som zadal grafikovi vyrobiť logo vo vektoroch a vyrezať tenké biele 0,8 mm široké pásiky. Každý nápis má osem pásikov, nápisy sú na každej strane po tri, takže v konečnom súčte som sa babral so 48 jemnými pásikmi. Ale výsledok je takmer na nerozoznanie od originálneho sieťotlačou potlačeného kolesa. Pneumatiky som vyberal so zameraním viac na asfalt ako na nestabilný štrk. Voľba padla na ​Schwalbe plášť G-ONE Speed MicroSkin TLE 700x35C, čo je výborná voľba na spevnené lesné cesty. Ak ale zablúdim do ťažšieho terénu, už cítiť ich limity, takže ak by som si vyberal pneumatiky ešte raz, pravdepodobne by som zvolil o niečo drsnejší dezén ako majú napríklad G-ONE ALLROUND.

Zadný návarok na ráme je v rozmeroch štandardu IS a sedí na horné uchytenie kolesa (a teda nižší nášľap). Nakoľko je v tomto „režime“ hodnota svetlej výšky pomerne veľkorysých 6 cm (vpredu
o čosi viac) a redukcia IS – PM existuje na trhu, bolo rozhodnuté ponechať to takto. Skúšal som aj vyšší nášľap, ale už sa mi to zdalo zbytočne vysoké a komplikáciou by bola aj nutnosť výroby neštandardnej redukcie IS – PM. Podľa dostupných informácií priamo od Jakuba sa tento návarok nechystal osádzať v sériovej výrobe, no po mnohých urgenciách (predpokladám, že aj zo strany českých odborníkov) nakoniec tento návarok na rámoch určených na individuálnu stavbu bude. Konkrétne to budú nelakované rámy na ktorých budú aj pivoty na V – čka ako aj spomenuté návarky na kotúč. Uprávca – staviteľ si tak môže vybrať akú brzdu zabuduje a podľa toho pred lakovaním odrezať nepotrebný hardvér. Ako sám Jakub komentoval, „vyslyšel hlas lidu“, za čo patrí jemu a celej firme Yedoo veľká vďaka.

Samotný rám je prvý z novej generácie s troma vnútornými výstuhami stupátka, a teda je z edície Alloy najtuhší. Takto vystuženú „podlahu“ vyčlenili pre Wolfer RS a terénny Trexx Disc. Takisto celá zadná stavba si vyžiadala celkové spevnenie (mohutnejšie profily zadnej vidlice) oproti staršiemu, ale „menšiemu“ bratovi (Wolfer 28/20). Výsledkom je nielen mimoriadne pevný a rigidný rám (a to aj
v torznom namáhaní), ale aj vyššie číslo na váhe. Celkom konkrétne to vyšlo po obrúsení zvarov na 3330 gramov. No ale do terénu netreba šetriť na váhe za každú cenu, a tak som odmietol aj čiastočne šialené nápady mojich kamarátov kolobežkárov odoberať hmotnosť z masy hliníka vŕtaním dier do niektorých častí rámu.

Nuž a čo dodať na záver? Ak máte špičkové ingrediencie, výsledný produkt má veľkú šancu byť rovnako špičkový. U tohto Wolfera RS to platí dvojnásobne. Samotný rám je natoľko jedinečný
a výnimočný, že v pomyselnom rebríčku je to úplná TOP-ka medzi „hliníkačmi“. Radosťou bola nielen stavba, ale hlavne samotné jazdenie. So „zmiešanými“ pocitmi som sledoval ako klesajú kilometre na mojich karbónkach a stúpajú na Wolferovi RS. Ak sme sa mali vydať na spoločný rodinný výlet na kolobežkách, manželka jednoznačne brala tohto Wolfíka RS ako najlepšiu voľbu na vzdialenosti 40+. Zbližovanie sa s robustným a predvídateľným vlkom prebiehalo u mňa v tak intenzívnej forme, že skončilo až v jeho neskoro letnej účasti na divokom Žilinskom mestskom kritériu. Kto to pozná, vie že trať vedie po všetkých druhoch povrchu vrátane rozbitých kociek, vyvrátených odtokových deklov cez obrubníky, fľakatý nerovný asfalt až po udupanú trávu a piliny. To znamená, že po prvýkrát som nešiel na pretekoch s mojou vlastnou karbónkou, ale s hliníkovým špeciálom.

Sériová výroba Wolfera RS sa našťastie už rozbehla a prvé dodávky kompletných kolobežiek sa očakávajú podľa posledných informácií niekedy v decembri. Radi otestujeme u nás v redakcii aj sériového „Vlka“ RS, pretože už vieme čo môžeme očakávať. Takisto už netrpezlivo očakávame aj dodávku surových rámov a následnú výrobu až troch individuálnych kolobežiek v rámci Bratislavy. No určite sa máme na čo tešiť, pretože to isto budú samé originálne a nápadité mašinky.

Text: Dušan Demovič

Advertisement

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.