Test Yedoo Steel S2620

Spoločnosť Yedoo bola dlhodobo výrobcom „low end“ kolobežiek, typických svojím ťažkým oceľovým rámom. Potom však prišiel zlom v podobe nového radu Alloy (Wolfer, Trexx…), ktorým sa dostala do strednej až vyššej strednej triedy. Netrvalo dlho a Yedoo prišlo s ďalšou kolobežkovou inováciou v tomto najpredávanejšom segmente, avšak cenovo zasadené podstatne nižšie ako je tomu pri rade Alloy. Týmto novým segmentom je práve rad Steel. Označenie Steel je odvodené od materiálu rámu, ktorým je Hi-ten oceľ.  Našim prvým redakčným zoznámením sa s ním je model S2620. Ako napovedá aj označenie, sú tu použité kolesá v rozmere 26“ a 20“. Jednoznačne je možné povedať, že sa jedná o cenovo priaznivý univerzál pre masy.

Prvé, čo si každý všimne, je dizajn rámu. Už pri uvedení sa kolobežková komunita (najmä na facebook-u) rozdelila na 2 tábory – na tých, ktorým sa rad Steel páči a na tých, ktorým sa nepáči. Mne osobne sa páči, aj keď je zvláštny. Čo je vlastne na tomto dizajne také zvláštne? Krk rámu je tvorený 2 rovnobežnými rúrkami a  približne v jednej štvrtine zalomený, pričom sa pred napojením na stupátko rúrky akoby pretočia a vymenia si miesto (počul som aj názor, že to vyzerá ako prekrížené nohy). 

V hornej časti krku sú rúrky spojené výstuhou, do ktorej je vyrezané označenie modelu, t.j. S2620. Stupátko je ďalej tvorené dvomi rúrkami po krajoch a jedným hranatým profilom uprostred. Hranatý profil je zo spodnej strany „dutý“ a je ním efektívne vedený bowden zadnej brzdy, čím dochádza k jeho vyššej ochrane. Predná časť stupátka pri napojení na krk rámu je zdvihnutá, čo umožňuje plynulejší nábeh na prekážku a menšiu šancu zachytenia sa o ňu. Koniec stupátka je opatrený chráničom päty známym aj z radu Alloy a postupne prechádza do zadnej vidlice s 2 možnosťami na uchytenie kolesa. 

Oproti radu Alloy tu však jedna zmena je – za chráničom päty stupátko nepokračuje, je tam „diera“, a teda sa tam zbytočne nezachytávajú nečistoty (na rozdiel od radu Alloy). 

Na stupátku je použitý nový druh protišmykových pások, ktoré nohu solídne podržia a pritom sa veľmi neopotrebovávajú. Zároveň nevytvárajú brúsny prach, ktorý by obrusoval farbu stupátka, ako tomu bolo pri prvej „hliníkovej“ línii. Samotné stupátko má luxusnú dĺžku 400 mm. Svetlá výška kolobežky v nižšej polohe je 45 – 50 mm, vo vyššej polohe je to o 20 mm viac. Ja preferujem nižšiu polohu, ktorá je stále dostačujúca aj na jazdu po hrboľatejšom teréne.

Na samotnom ráme nechýbajú 2 úchyty na košík, čo je super, lebo niekto nosí rád fľašku dole, niekto hore a niekto nosí rovno dve. Variabilita je teda zaručená. V spodnej časti rámu sú ďalšie 2 úchyty, ktoré slúžia na pripevnenie stojanu. Jedná sa o osvedčenú konštrukciu, kedy sa stojan môže ľubovoľne otáčať v kruhu (možno ho vyklopiť aj sklopiť dopredu či dozadu podľa potreby).

Hlavová rúrka pojme semi-integrované hlavové zloženie A-HEAD, vidlica prekvapujúco nie je oceľová, ale hliníková s ladnými hladkými líniami.

Zrejme najpríjemnejším prekvapením pre mňa bol nový kokpit, čím myslím kombináciu riadidiel a predstavca. Predstavec má príjemný uhol a dĺžku, riadidlá sú dobre ergonomicky zahnuté a majú vhodnú šírku – 64 cm. Pár centimetrov navyše by mohlo byť ešte vhodnejšie (je možné ich podľa potreby skrátiť), avšak tento rozmer je dostačujúci na univerzálny stroj. Je to veľké zlepšenie oproti prvej generácii Yedoo Trexx, pri ktorej mi kombinácia použitého predstavca a riadidiel vyslovene nevyhovovala. O komfort jazdy sa starajú aj rozšírené gumové gripy poistené hliníkovými objímkami. Posledným prvkom na riadidlách sú osvedčené brzdové páky Tektro, ktoré svojim tvarom pohodlne padnú do ruky.

Ako je u Yedoo zvykom, kolesá sa točia na nábojoch od značky Novatec s priemyselnými ložiskami zabezpečujúcimi hladký chod. Predný náboj má šírku 100 mm, zadný 74 mm, čo má zabezpečiť menšiu šancu stretu vášho členka so zadnou vidlicou. Výplet je čierny s jedným bielym špicom pri ventilku. Brzdové plochy ráfika sú frézované. Doposiaľ sme s nábojmi Novatec od Yedoo nemali žiaden problém, v tomto prípade sme zrejme mali vadný kus, nakoľko jedno ložisko v náboji v zadnom kolese vykazovalo väčšiu vôľu. Výmenu sme riešili k našej spokojnosti v rámci reklamácie. Použité plášte sú, ako je to u Yedoo zvykom, Kenda Kwick Roller Sport o šírke 1,5“ s možnosťou fúkania až 7 barov (100 PSI). Plášte sú to slušné, avšak kolobežka by pokojne už v základe zniesla nejaké kvalitnejšie. Hustenie na maximálny tlak príliš neodporúčam, stratí sa tým výrazná miera pohodlia. Mnou preferovaný tlak bol okolo 4 barov, kedy sa plášte ešte celkom slušne odvaľovali a pritom prinášali rozumnú a citeľnú mieru pohodlia.

Aké boli moje jazdné dojmy? Vysoko pozitívne. Veľa robí vylepšený kokpit, ktorý dopĺňa tuhý rám. Nemal som pocit žiadneho zbytočného pruženia v pozdĺžnom smere alebo ohybu v torznom namáhaní. Kolobežka pekne sedela na ceste a ako doma sa cítila aj na poľných alebo ľahších lesných cestách. Tu však pomerne rýchlo narážam na limity „základných“ plášťov. Tie na nestabilnejšom podklade nepodržia a majú tendenciu „ustreľovať“. Toto je ale len drobnosť a vyžaduje len drobný upgrade v podstate spotrebného materíálu.

Celková hmotnosť kolobežky je príjemných 9,2 kg, relatívne ťažší rám je cítiť pri jej nosení, kedy  „zadok“ ťahá viac dozadu, ako som zvyknutý pri iných strojoch. Predsa len, hliníková vidlica na tomto stroji je ľahká a nedokáže dobre vyvážiť ťažší oceľový rám pri nesení. Pri jazde som s týmto problém nemal, túto skutočnosť uvádzam len z toho dôvodu, že kolobežku často prenášam aj po schodoch a ten fakt ma zaujal.

Veľmi musím pochváliť medenú farbu testovaného modelu. Kolobežka je naživo krásna a v tomto prevedení mi veľmi esteticky ulahodila. Ako som už spomínal, páči sa mi aj rám zvarený z dvojice rúrok. Nejde len o vizuálnu stránku, ale aj o praktickosť. Na kolobežke dochádzam aj do práce a bežne s ňou chodím vybavovať rôzne veci v meste. Preto kolobežky denne zamykám tam, kde práve potrebujem niečo vybaviť. Možno je to pre niekoho bezvýznamná vec, ale ja mám rád, keď zámok môžem prevliecť priamo rámom a považujem tak kolobežku za bezpečnejšie uzamknutú.

Sumár

Za mňa sa jedná o veľmi podarenú kolobežku za „ľudovú cenu“. Preto som si istý, že Yedoo týmto krokom mieri správne a kolobežka si svojich zákazníkov nájde aj napriek „diskutovanejšiemu“ dizajnu. Mám pocit, že ak by v rade Steel v Yedoo urobili verziu 28“ x 20“, mohlo by sa jednať o výborný turistický stroj s vynikajúcimi úžitkovými vlastnosťami, ako aj stále priaznivou cenou.

Plusy:

  • cena
  • 2 úchyty na držiak fľaše
  • tuhý rám
  • kokpit
  • dobré protišmykové pásky na stupátku
  • farba 

Mínusy

  • použité plášte

Text: Igor Batka

Advertisement

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.