Yedoo Wolfer „Evo“

Ak ste ešte nezachytili tento nový názov na stránkach výrobcu, tak to bude tým, že sme si ho jednoducho vymysleli. Nový Wolfer je totiž značnou evolúciou pôvodného, už i tak vynikajúceho vlka. Hlavný konštruktér Jakub Bostl si dal skutočne veľa práce s inováciami, ktoré posunuli dobré športové náradie na level výbornej kolobežky.  Zmeny, aj keď nie viditeľné na prvý pohľad, sú pomerne zásadné, a tak si ich poďme postupne vymenovať.

Yedoo Wolfer prvej generácie  bol v podstate prvým testovaným strojom v našej čerstvo sa rozbiehajúcej redakcii. Celkovo rada Alloy u nás požíva mimoriadnu úctu, pretože je to poriadny kus poctivého športového náradia. Či už je to univerzálny  Trexx, cestný Wolfer alebo mestský Dragstr, všetko sú to špičkové, pevné a zároveň aj ľahké stroje. Spomínam si, ako z prvého redakčného Wolfera sálala suverenita a neskutočná tuhosť konštrukcie. Až taká, že som hneď ako prvé v teste odporúčal komfortnejšie 25 mm pneumatiky. Druhým postrehom bola pomerne veľká ostrosť riadenia z dôvodu športovo – pretekárskej  geometrie. Pravdepodobne sme neboli jediní, a tak cieľom pri vývoji druhej generácie bola zmena geometrie, ako aj zvýšenie torznej tuhosti. Ono kolmo položená vidlica prvej verzie so strmým uhlom riadenia prenáša podstatne viac cestných nerovností do riadidiel. Preto vývojové oddelenie Yedoo v osobe Jakuba Bostla začalo pracovať na novej geometrii a veľmi predvídavo si ju najprv odskúšalo na novej Steel rade. Tam sa osvedčila, a tak nový Wolfík má pridaných 30 mm na rázvore a hlavová trubka má väčší sklon riadenia (myslené od kolmice). V konečnom súčte to znamená, že predné koleso je voči hlavovej trubke viac položené dopredu a má pri lepšej filtrácii nerovností a stabilite stále dostatok obratnosti a živosti v rýchlych manévroch. Druhým, rovnako príjemným vedľajším účinkom je viac miesta pre jazdca, takže na svoje si prídu športovci čo sa vedia pri kopnutí poriadne hlboko zaprieť, ako aj pohodovejší „dlouháni“. 

Ak už vymenovávame zmeny a začali sme vidlicou, tak prvým okom rozpoznateľným znakom nového rámu sú rozšírené konce kratšej hlavovej trubky určené pre semi – tapered hlavové zloženie.  Výsledkom je okrem estetického hľadiska hlavne pevnejšia stavba hlavovej trubky, ako aj možnosť dať riadidlá do nižšej polohz než u starého Wolfera. Najpodstatnejšie zmeny sa však odohrali na stupátkovej časti. Kompletne prepracovaná konštrukcia pretláčaného profilovaného rámu má mierne zdvihnutú prednú časť. Dôvodom je nielen lepšia priechodnosť prekážkami, ale hlavne torzná tuhosť. Túto zmenu zbadáte aj z väčšej vzdialenosti a je takým spoľahlivým identifikátorom novej Alloy triedy.

Oproti tomu vnútorné, neviditeľné zmeny sú pomerne zásadné.  Samotný nanovo navrhnutý profil má teraz tri odstupňované tuhosti podľa typu kolobežky. Náš Wolfer Evo dostal rám strednej tuhosti rovnako ako Rodstr, Dragstr a Trexx. Nižšia tuhosť je vyhradená len modelu Friday, pretože pôvodný rám bol tuhý až príliš. Naproti tomu najtuhšie budú rámy pre pripravovaného „veľkého“  Wolfera RS 28“x28“ a už dostupného Trexxa disc 26“ x 20“. Jednoduchým poznávacím znamením je počet liniek na spodnej časti rámu. Náš testovaný Wolfer má linky dve a logicky Friday jednu a Wolfer RS a Trexx disc tri. Počet liniek súvisí s vnútorným usporiadaním  výstuh, takže prirodzene čím viac liniek tým pevnejší, ale aj ťažší rám. Aby sme už rám doriešili až do konca, zadná stavba vidlice  je postavená z vyšších, oválne profilovaných trubiek o rozmere 40mm x 20mm a stupátko má už len tri samolepiace nášľapné pásiky z mimoriadne odolného a hlavne „netrúsivého“ materiálu. 

Uvedenými konštrukčným úpravami rámu došlo u Wolfera k zníženiu svetlej výšky v zadnej časti na pomerne odvážnych a čisto závodných 32mm. Hovoríme tu o polohe kolesa v horných hákoch. Ak využijeme spodné, dostávame sa na univerzálnejších 52 mm. Oproti staršej verzii Wolfera je to viditeľné zníženie od 6 do 8 mm, ktoré, ako sám autor uvádza, bolo žiadané jazdcami a zároveň je to už aj predpríprava na sériovú montáž širších 25 mm plášťov. Keď sme už u plášťov, zámerom konštrukčných zmien bolo poskytnúť väčšiu variabilitu osadenia pre tunerov a ladičov, takže po zmenách na vidlici prišla na rad aj širšia predná čeľusťová brzda. Teraz nám do nášho Wolfíka vďaka  prednej Caliper  čeľusťovke okrem rozmeru  28mm vojdú až 30 mm široké plášte. Akoby naši Detvanci povedali: „natesnô, ale použiteľnô…“ ☺ 

Zmenami prešli aj tri signalizačné stupne opotrebenia spodnej hrany stupátka a najlepšie bude namiesto zložitých slov zobraziť si to jednoducho graficky:

Obr. – rez časti stupátka

Kozmetickými, no stále užitočnými zmenami môžeme nazvať zmeny vo vedení bowdenu zadnej brzdy. Hore na ráme je napevno navarené pevné hliníkové vodítko (v pôvodnej verzii bol len hliníkový odliatok s plastovou úchytkou)  a vzadu je  šikmo frézovaný prechod bowdenu z rámu von, takže lanko už „nevyčuhuje“ až tak do strany.

Brzdný systém doznal kompletnej obnovy. Predná brzda Tektro R313 už bola spomenutá v odstavci o šírke použiteľných pneumatík. Zadná Tektro 837AL priniesla dlhšie, 102 mm ramená (pôvodne používal Wolfík 95mm ramená bŕzd). Na ovládanie bŕzd boli použité športové ľahučké páčky s možnosťou ručného ladenia „prepákovania“. Ono totiž nové V-čkové brzdy majú iné požiadavky na ovládaciu silu ako predná Caliper. Preto je na ľavej páčke ovládajúcej prednú čelusťovku bežec bowdenu v dolnej polohe a naopak na pravej páčke ovládajúcej V-čka je naopak úplne hore. Dôvodom sú odlišné sily potrebné na rovnaký brzdný účinok. Samozrejme, že vďaka tejto „fičúrke“ máme možnosť nastavenia nábehu a brzdnej sily. A to priamo rukou bez náradia hocikde na výjazde.  Stačí otočiť aretačnou skrutkou a prehodiť záves do druhého zárezu v páčke.    

Posledným hmatateľným progresom vo vývoji Wolfera „Evo“ sú použité širšie hliníkové riadidlá (ubrať sa dá vždy) so štandardizovaným „oversize“ uchytením predstavca (31,8mm). Nové penové rukoväte s vyšším komfortom sú zakončené malými „T-čkovými“ rohmi.

Kolesá ako jediné zostali pôvodné hliníkové, lakované na bielo s frézovanou brzdnou plochou so šírkou ráfiku 19mm.  Výplet opäť označuje ventil dvojicou kontrastných bielych špíc. Tenučký náboj Novatec 74mm má osadené priemyselné ložiská rozmeru 699. 

Testovanie, jazdné dojmy

Wolfik už od svojho nástupu začal tvrdo makať na svojej pozícii na trhu. Ocenenie dizajnu z roku 2016, ako aj mnohé pozitívne ohlasy užívateľov, či nadšené recenzie testovacích jazdcov ho vyniesli rovno medzi kolobežkovú špičku. Prečo však zaspať na vavrínoch, keď sa núka možnosť z výborného spraviť ešte lepšie. A to sa stalo presne v prípade nového Wolfera „Evo“ (budeme toto označenie používať dovtedy, až kým si ho neosvojí aj výrobca… ☺). Vyššia torzná tuhosť, lepšia variabilita pri ladení a nové, komfortnejšie brzdy, to všetko len podčiarkuje snahu  Yedoočkárov ovládnuť trh športových hliníkových  kolobežiek. Ani po najazdení niekoľko sto kilometrov s týmto strojom, nenachádzam na ňom žiadne slabiny. Už pôvodný model dostal odo mňa hodnotenie desať z desiatich, takže teraz to upravím na desať s velikánskou hviezdičkou. No ale aby som bol objektívny, krátko po začiatku testu som dopredu šupol 25mm GP5000 a dozadu až 28 mm pneumatiku. Hneď sa to odrazilo v lepšom komforte, pričom valivý odpor nijako nenarástol… jáááj však vlastne  mal by byť ešte menší… ☺.

 Sériovo totiž dostanete Wolfíka s 23 mm širokými pneu značky Kenda, čo je v tejto dobe už zbytočne úzke. Samotný výrobca túto zmenu chystá, a teda môžeme sa tešiť, že ďalšie série už budú osadené pneumatikami s 25mm šírkou. Mierna (ale dôležitá) zmena geometrie priniesla väčší komfort a stabilitu do jazdy, zväčšený rázvor privítajú hlavne vysokí jazdci. A teda ako Wolfík jazdí..? No jednoducho výborne. Stabilne, predvídavo a hladko. Na brzdy tiež nemôžem pozerať krivo, pretože aj keď som už kotúčovo -hydraulický maniak, táto kombinácia bowdenom ovládaných bŕzd je vcelku príjemne a bezpečne ovládateľná.  Rád by som každú moju jazdu kvetnato opísal aká je táto kolobežka dobrá, ba priam až výborná, no ale na druhej strane si musím tak trochu alibisticky  šetriť svoje vzletné prirovnania, pretože už čoskoro bude tento hliníkový bolid zatienený svojim vlastným súrodencom. Áno správne tipujete, že myslím Wolfer RS 28“ x 28“… a verte mi, že to bude podobná „šleha“… ☺ 

Na záver ešte dodávam,  že testovaný stroj Yedoo Wolfer “Evo” zostáva u mňa v Bratislave pre potreby odskúšania potencionálnych záujemcov o kúpu z blízkeho okolia. Rovnako sa dá u mňa porovnať s Wolferom RS, ktorý sa práve v týchto dňoch chystá na svoje slávnostné uvedenie do predaja, pričom objednávky sú už v plnom prúde.

 Názor druhého jazda – Igor Batka

Pred rokom sme dostali možnosť otestovať kolobežku Yedoo Wolfer. Po roku sme sa dostali k jej vylepšenej verzii. V skratke je možné povedať, že veľmi dobrý stroj doznal ešte niekoľko vylepšení. Podrobnostiam sa venoval kolega, ja by som vypichol len niekoľko detailov, ktoré najviac zaujali mňa:

  • Koncepčné prepracovanie hlavovej trubky – hlavové zloženie sa oproti predchádzajúcej verzii transformovalo na semi-integrované. Zmena sa podpísala na zvýšení tuhosti, avšak veľmi podstatným vylepšením je aj vizuálny dopad tejto zmeny. Integrácia hlavového zloženia zvýšila vizuálnu hodnotu kolobežky o niekoľko stupňov … a ocenenie Red Dot Award poukazuje na fakt, že kolobežka bola krásna už aj predtým. 

Jedno negatívum som ale pri tejto zmene pocítil. Hlavová trubka sa skrátila a tým sa znížilo riadenie. Aj napriek tomu, že som mal predstavec otočený nahor (pozitívny uhol), potreboval by som ešte zvýšenie o 1 až 2 cm. 

Každá zmena má dve strany mince, zníženie ulahodí nižším jazdcom, vyšší jazdci si možno budú musieť chvíľu zvykať, resp.  siahnuť po zvýšených riadidlách.  

  • Tuhosť – krásne tuhá kolobežka, ktorá vás ženie vpred. Prospieva tomu zmena hlavovej trubky, ale aj zahnutie stupátka v prednej časti. Opäť sa jedná o estetickú, ale vysoko funkčnú zmenu. Ak by aj nedošlo k zvýšeniu tuhosti, zľahčuje sa nábeh na vysoké nerovnosti, čo len prospieva bezpečnosti a znižuje šancu preletenia cez riadidlá.
  • Estetické detaily – toto už je čisto subjektívny pohľad každého jedinca. Nové brzdové páky sú super a je to určite krok správnym smerom. Škoda len, že je na nich kombinácia čiernej a striebornej farby. Ocenil by som ich celočierne prevedenie. Rovnako tak by som ocenil čierne skrutky určené na uchytenie košíkov na fľašu. Originálne strieborné mi tam nesedia. Rozumiem, sú to drobné detaily, ale celkové vyznenie výbornej kolobežky by ešte o kúsok pozdvihli.

Klady:

  • výborný vyvážený stroj
  • pútavý dizajn
  • lepšia – stabilnejšia  geometria
  • prepracované detaily

Zápory:

  • jediné negatívum len pre dlháňov : skutočne vysokí jazdci budú  už potrebovať lomené riadidlá.

Text: Dušan Demovič, Igor Batka

Advertisement

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.