Test Morxes 20×20

Počas  trvania vírusovej krízy sa mi dostala do rúk novinka od českej firmy Morxes. Jedná sa o kolobežku na kolesách 20“x20“, ktorá mala byť pôvodne predstavená na jar 2020 na výstave For bikes. Globálne uzavretie všetkého však oficiálne predstavenie odsunulo. Spolu s oficiálnym predstavením kolobežky čakáme aj na jej oficiálny názov.

Doposiaľ sme od firmy Morxes boli zvyknutí na rozmery kolies 16“x16“, 26“x20“, 28“x20“ a 28“x28“. Iné rozmery a špeciálne úpravy je možné vyrobiť na objednávku, ale v štandardnej ponuke nie sú. Touto kolobežkou sa teda nejedná len o konštrukčnú zmenu existujúceho typu, ale o principiálne úplne nový stroj primárne určený pre mestské použitie. 

Celkovým dizajnom kolobežka nezaprie príslušnosť k značke Morxes. Typické je použite ušľachtilej chróm-molybdénovej ocele, ktorá vyniká slušným pomerom hmotnosť/pevnosť, a teda veľmi dobrými mechanickými vlastnosťami. Trúfam si tvrdiť, že pokiaľ nechcete hliník alebo karbón, je CrMo jednou z najlepších (a ešte zaplatiteľných) možností, ktorú je možné vo velo-priemysle nájsť.

Hlavný profil  rámu od krku riadenia nadol je tradične tvorený dvoma rovnobežnými rúrkami, ktoré sú spevnené dvoma výstužami. Na vrchnej trubke nechýbajú dve možné pozície na umiestnenie košíkov na cyklistickú fľašu. Stupátko je tvorené 3 rúrkami, pričom krajné plynule prechádzajú do zadnej vidlice. Jeho dĺžka je 38 cm. Výrobca zvolil  hlavové zloženie typu A-head, a teda nie závitové. Závitové je praktickejšie pre rýchle a pohodlné nastavovanie výšky riadidiel. Vzhľadom na moju výšku 189 cm väčšinou nemám potrebu riadidlá znižovať, čiže túto výhodu závitového zloženia neviem plne doceniť. Mávam skôr opačný problém a to ten, že riadidlá nie som schopný dostať do požadovanej výšky. Hlavové zloženie A-head vyniká tuhosťou (predstavec sa nasúva priamo na krk vidlice) a v neposlednom rade aj lepšie vyzerá. 

Morxes ma veľmi potešil rozhodnutím, že použil A-head hlavové zloženie s vysokou hlavovou rúrkou. Toto nastavenie zabezpečuje, že riadidlá sú dostatočne vysoko aj na moju výšku postavy. Samozrejme tomu napomáha krátky strmý predstavec a riadidlá BMX-ového typu.

Riadidlá hneď nakláňam dopredu, čím si reálne zväčšujem miesto pre jazdca. To však spôsobuje, že rukoväte sú vyhnuté pod netradičným uhlom nahor. Neberiem to ale ako negatívum, je to pocitový vnem, ktorý si pri nastúpení na kolobežku hneď všimnete, no po krátkom čase ho prestanete vnímať. Ani pri dlhších výletoch som nezaznamenal v súvislosti s tvarom riadidiel nijaký problém, ktorý by spôsoboval nepohodlie alebo stŕpnutie rúk.

Mierne netradičné pre iné firmy, avšak tradičné pre Morxes, je použitie nábojov kolies o šírke 100 mm vpredu aj vzadu. Výrobcovia ako Yedoo, Kostka alebo Kickbike už dávno pri malých kolesách prešli na užší náboj, ktorý eliminuje riziko kopnutia členkom do vzpery zadnej vidlice. Morxes ide v tomto smere takpovediac proti prúdu. Nevýhodou tohto rozhodnutia je už spomínaná nižšia ochrana členku proti nakopnutiu, výhodou však je používanie štandardných nábojov rôznych výrobcov. V prípade záujmu o výmenu náboja teda ponuka veľmi pestrá. Ako dlhoročný jazdec so širším nábojom problém nemám, je to skôr otázka zvyku. Áno, pripúšťam, niekedy sa tak kolobežkársky „kopnem“ …, ale podarilo sa mi to už aj na úzkom zadnom náboji. ☺

Čo nie je úplne bežné pre tento segment, je použitie kotúčových bŕzd. Jedná sa o mechanické kotúčové brzdy BB7 vo verzii MTB s osvedčenými brzdovými pákami Avid, ktoré považujem za páky s azda najlepšou ergonómiou na trhu. Rozmer použitých kotúčov je 160 mm. Brzdy brzdia veľmi dobre, ich brzdná sila by pokojne mohla byť aj menšia. Ich nevýhodou oproti ráfikovým brzdám je značný nárast hmotnosti, ktorý je vykúpený vyššou efektivitou a stabilným výkonom aj v nepriaznivom počasí.

Nemám informáciu, či výrobca plánuje výrobu kolobežky aj s ráfikovými brzdami. Predpokladám, že plánuje, váhová úspora by bola nezanedbateľná.

Celkový pohľad na kolobežku je príjemný. Rám je striekaný odtieňom bordovej farby, ktorá pripomína legendárne motorky JAWA. Na rám nadväzuje biela vidlica a biele ráfiky kolies s červenými eloxovanými nábojmi. Kolesá sú z produkcie firmy Remerx. Ako sme si u Morxes zvykli, kolesá sú obuté do plášťov Continental Contact II o šírke 1,75“ . 

Jazdný prejav kolobežky ma veľmi príjemne prekvapil. Kolobežka je obratná, pohodlná, pre jazdca poskytuje dostatok miesta. Nešetril som ju, skúsila všetko čo bežne jazdím – cyklocesty, rozbité chodníky, poľné cesty aj les. Veľmi som bol prekvapený jej dravosťou práve v lese. Samozrejme, je nutné čítať terén. Fyziku a 20“ kolesá neoklamete, ale aj napriek tomu výborne prekonáva rôzne druhy nerovností a nemá tendenciu sa zaseknúť o podklad, čím umožňuje veľmi dobrú priechodnosť terénom. Rázvor kolobežky je krátky (102,5 cm) čo tiež napomáha jej obratnosti a malej miere zasekávania sa o prekážky. Jedinou nevýhodou je tak len vyššia hmotnosť 10 kg. Úprimne však môžem vyhlásiť, že túto nevýhodu zaregistrujete len pri prenášaní, pri jazde si ju nevšimnete. Predpokladám, že pri verzii s ráfikovými brzdami by sme sa vedeli dostať o 0,5 kg až 1 kg nižšie.

Drobnosť na záver – kolobežka je osadená stojanom, ktorý je  podobný stojanu kolobežiek Yedoo. Je možné ho otáčať dopredu i dozadu, v správnej polohe sa zachytí vďaka aretácii. Z mojej skúsenosti je toto prevedenie mierne náchylné na zanesenie prachom, ktorý časom sťaží pohyb ramena stojana. Druhou vecou je, že ak na kolobežke vozíte košík alebo kapsu na riadidlách, bude ju táto batožina pravdepodobne prevažovať a na bočnom stojane sa Vám neudrží. 

Sumár

Kolobežka ma príjemne prekvapila. Páči sa mi esteticky, ale veľmi ma oslovila jazdnými vlastnosťami natoľko, že som si ju po teste odkúpil a jazdím na nej naďalej. Jedinou nevýhodou tak môže zostať len vyššia hmotnosť oproti hliníkovej konkurencii. Ak ju budeme porovnávať s oceľovými kolegami, tam už je hmotnosť štandardnou, prípadne mierne nadštandardnou. 

Plusy:

  • jazdné vlastnosti
  • dizajn
  • pevnosť rámu 
  • priestor pre jazdca
  • výška riadidiel
  • kvalitné komponenty

Mínusy

  • hmotnosť

Text: Igor Batka

Advertisement

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.