Na návšteve: výrobný závod Kostka

Pozvanie na prehliadku najväčšieho stredoeurópskeho výrobcu kolobežiek sa jednoducho nedá prehliadnuť.  Severomoravská firma Kostka už takmer dve desaťročia vyrába kolobežky všetkých druhov. Od prvej detskej, ktorá prichádza hneď po odrážadle, až po špičkovú pretekársku karbónku, ktorá poväčšinou tvorí poslednú investíciu pred vstupom do elitného klubu kolobežkárov.

Nápad vyrábať vlastné kolobežky pochádza priamo z rodiny Kostkovcov, kedy sa otec rozhodol postaviť pre deti peknú kolobežku. Trh bol takmer neobsadený, niečo bolo k dispozícii zo zahraničia, ale i tak bol výber slabý. Preto celkom logicky prišiel nápad vyrábať kolobežky vo väčších sériách. I keď odvaha to musela byť riadna vstúpiť na trh s produktom, o ktorom nebolo isté, či sa uchytí.  Ale všetko dopadlo na výbornú, a tak po dvadsiatich rokoch pôsobenia na trhu môžeme túto firmu označiť za mimoriadne úspešnú. Až tak, že si kolobežky z Hanušovic našli cestu aj do zahraničia. Predchádzajúce strojárske skúsenosti s opracovaním kovov pretavili do celého radu úspešne predávaných typov kolobežiek od tých najmenších na 12“ kolesách až po maxi balenia s tučnými  4“ Fat kolesami. Šírka sortimentu  vskutku neuveriteľná, preto teda radi vstupujeme do predajne, kde máme všetko pekne vystavené. Súčasťou showroomu je aj priestor na posedenie, kde môžete s predajcom prerokovať všetky Vaše požiadavky. Ak sa vyskytne otázka, ktorá ako jazdí, tak pred budovou čaká takmer kompletný sortiment a po stranách parkoviska zase malé skúšobné polygóny. Radosť nakupovať, pretože zákazník má skutočne pocit, že sa tu oňho dobre starajú.  My sme však nešli takú vzdialenosť, len aby sme videli predajné priestory. Po chvíli sa nás ujíma obchodný riaditeľ Kostky  p. Peter Neugebauer a my vstupujeme do kolobežkového raja. Aj keď na začiatku v prvej hale je raj kovoobrábacích strojov, a to konkrétne laserových rezacích strojov. Obrovský posuvný suport berie do čeľustí  5 metrovú tyč  a vsúva ju do kabíny, kde laser reže presne naprogramovanú sekvenciu na začiatku i na konci polotovaru. Ten po pár sekundách vypadáva nabok a suport vtláča ďalšiu časť tyče dovnútra. Proces sa opäť opakuje a za pár sekúnd je ďalší polotovar na svete. Tieto rezacie stroje sú dva a okrem vysokej produktivity priniesli aj rezanie kovu v toleranciách pod jednu desatinu milimetra.

V druhej hale takto narezané  polotovary dostávajú svoj tvar, pretože okrem ohýbačiek  sa tu nachádzajú aj stroje na vystrihovanie a lisovanie plechových častí. Na paletách sú tu poukladané plné debničky  jednotlivých častí rámu. Tie sa podľa potreby presúvanú k poslednej „čiernej“  časti výrobného procesu, kde sa manuálne vložia do prípravku k zváraciemu automatu a ten sa už postará a zrod surového rámu.  Výhodou automatického zvárania je presná kontrola nad zvarmi ako aj rovnaká kvalita pri prvom či tisícom zvare. Po zváraní automatom nasleduje ručné detailné zváranie – zalievanie  mosadzou pre všetky drobné kovové úchyty ako majú  brzdy,  bowdeny,  stojan či ťažné oko pre psa. Takto zhotovený surový rám prechádza prvou vizuálnou kontrolou a premeraním dôležitých parametrov.

Ak je všetko v poriadku, rámy sú opäť naskladané na palety a presúvajú sa k finálnemu brúseniu a  čisteniu povrchu. To je veľmi dôležité pre budúcu trvanlivosť  práškového laku.  Ten sa nanáša v špeciálnej komore elektrostatickou pištoľou, ktorá síce rozprašuje práškovú farbu iba do jedného smeru, ale statickým napätím je tento  prach priťahovaný na všetky strany rámu. Po tejto procedúre putujú rámy zavesené na pohyblivom kovovom páse rovno do vypaľovacej komory.  Na konci, po vychladnutí  sú teda hotové nalakované rámy pripravené na záverečnú montáž kolies a doplnkov.

Ak predpokladáte, že kamióny navozia do tejto časti továrne kolesá, brzdy, riadidlá a tu sa kolobežka doskladá, tak ste na omyle. V Kostke na to idú z úplne iného konca, a keďže precízna strojárska výroba ma v Čechách silnú tradíciu, rozhodli sa pre maximum vlastnej výroby. Preto sa musíme vrátiť opäť na začiatok výrobného procesu, ale  tentoraz do haly k dvom výkonným CNC strojom a paletám s malými duralovými  hranolmi.  Tie sa v týchto „zázračných mašinách pretavia“, resp. „ prefrézujú“ k predstavcom vo verzii skladací či klasický, alebo k elegantným  nábojom. Napríklad vedeli ste, že na jeden naprogramovaný cyklus sa vyrába až desať predstavcov naraz?  Upnuté sú po piatich na oboch stranách prípravku a na jedno upnutie nástroja takto stroj vykoná operáciu na všetkých obrobkoch naraz.

Náboje  sú vo vedľajšej miestnosti osadené ložiskami kvalitnej japonskej výroby, tie prémiovejšie dokonca s keramickými guľôčkami. Skúšali sa aj plne keramické ložiská (oba  prstence ložiska takisto keramické ), no pre pomerne veľké vôle nie sú až tak vhodné pre použitie do kolobežkových kolies. 

Takto pripravené náboje putujú do ďalšej, „kolesovej“ haly. Oproti ostatným výrobným halám je tu až nezvyklý kľud a počuť iba jemné „odfukovanie“ pneumatického stroja na vypletanie a vo vzduchu cítiť vôňu vulkanizovanej gumy . Manuálne osadený stred  špicami sa spolu s ráfikom vloží do špeciálneho stroja a ten naskrutkuje matičky cez ráfik. Potom sa koleso presunie do plne automatického stroja, ktorý vďaka laserovému zameriavaniu hádzavosti  automaticky docentruje kolesá a dotiahne všetky špice na približne rovnaké pnutie.

Na konci procesu sa obuje pneumatika s dušou, koleso sa nafúka na predpísaný tlak a opäť putuje na paletu, na ktorej sa presúva k záverečnej montáži. 

Ešte pred montážou sa v poslednom automaticky riadenom stroji vypaľujú (opäť laserom) logá na predsatvce či na nerezové tabuľky, ktoré sú nám všetkým známe a stali sa akýmsi poznávacím znakom Kostiek. Potom už naozaj nasleduje záverečná montáž, finálne vyčistenie, balenie a expedícia do skladu. Tam konči práca výrobcu a začína práca predajcu, aby sa vo finále ocitli kolobežky na asfalte či horských cestičkách.

Ak Vám v tomto popise chýbajú  informácie a priestory,  v ktorých sa vyrába  karbónová Kostka CTi Racer, musíme Vás sklamať . Ani my sme v nich neboli, pretože sa nachádzajú mimo areálu Kostky a výrobný postup je tak trochu utajovaný. Niečo na spôsob oblasti 51, takže asi bez profesionálnej špionáže to nepôjde ☺. Každopádne súčasťou návštevy bolo aj zapožičanie tejto zaujímavej  kolobežky, takže náš autorský  podrobný test ste už mali možnosť vidieť. Pre zvedavcov dopĺňam informáciu, že na novom prototype sa už pracuje a zásadnou zmenou bude použitie kombinácie kolies 28“ x 26“.   

Okrem návštevy zaujímavého  výrobného procesu  sme sa dozvedeli aj niekoľko pozoruhodných  faktov a čísiel. Viac ako 40% výroby ide na export, dlhodobo najlepšie predávanými Kostkami sú práve tie univerzálne s menšími kolesami a exportné destinácie tvoria aj krajiny ako Nový Zéland, Juhoafrická republika, Japonsko či Austrália. Počet zamestnancov kolíše podľa sezóny a dosahuje v priemere 120 pracovníkov a ročne vyrobia  20 tisíc kolobežiek.  Nepýtal som sa na ročný obrat, ale neskôr som našiel v rozhovore pre jedno české periodikum sumu 120 miliónov CZK ročne.  A ono to na výrobných priestoroch a strojovom vybavení aj bolo cítiť, že dôraz na kvalitu je významnou časťou aj pri takomto veľkom objeme výroby. Investície tu boli nemalé, no vďaka tomu môže ísť výsledná kvalita nahor.

A ešte jedna malá  perlička na záver… čo tipujete, že laserom vypaľované logá majú len kolobežky Kostka? Omyl, takéto isté logá majú aj ich vlastné stoly vyrobené pre showroom, ale aj pre závodnú jedáleň ☺  

Text: Dušan Demovič                    

Advertisement

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.