Kostka Monster a Raptor – Jurský park na kolesách

Môžem začať test slovami ako sú Monster a Raptor ťažkopádne a obrovské. Môžem čo-to pokritizovať aj z jazdných vlastností…, ale všetko bude veľmi rýchlo zabudnuté, akonáhle prvýkrát stúpite na „chrbticu“ niektorému z týchto monštier. Tam totiž začína jazda,  pri ktorej si to všetko užijete niekoľkonásobne viac, než ste zvyknutý.

Módna vlna FAT, čiže snehových alebo piesočných bajkov už úspešne prehrmela cez výrobcov a obchodníkov, a tak je čas sa dotknúť  aj okrajovej kategórie, akou nesporne kolobežky sú.  Ono myšlienka obuť do tučných pneumatík kolobku tu už bola dávnejšie a ako sa zdá tento koncept celkom zaujal verejnosť.  Netreba však v tomto tučnom trende hľadať nejakú logiku či následný  vývojový stupeň. Ako som už spomenul na úvod, tieto FAT kolobežky  majú po technickej a užívateľskej stránke toľko „nedokonalých“ miest, že by to vydalo na samostatný referát . Veď si zoberte len samotné kolesá. Hmotnosť predného 26“ so 4“ obutím je ďaleko cez 2 kilogramy a 20“ zadné na tom bude podobne.  Ako mohlo niekoho napadnúť toto zavesiť chudákovi kolobežkárovi na široký oceľový rám. A čuduj sa svete, nielenže to funguje, ale ako sa zdá, ten kolobežkar je aj celkom vysmiaty. Fat Monster a Raptor sú proste raz takí. Nepýtajte sa preto koľko váži (no schválne – Monster 15,5kg, Raptor 13,6 kg)  a  nepýtajte sa ako jazdia… proste ich berte a vyrazte si s nimi do lesa. 

Výbava

Pred jazdnými dojmami si však trochu posvietime na výbavu týchto maxi tučkov. Ako už bolo spomenuté, masívny oceľový rám je pozváraný z ohýbaných profilov priamo vo firme Kostka. Navrhnutý bol do extrémne náročných podmienok, pretože samotný výrobca sa netají ambíciami poslať tieto kolobežky do najťažšieho terénu. Stupátko s aktívnou dĺžkou 420 mm sa však z dôvodu širokej pneumatiky vzadu rozširuje a treba počítať s určitou dobou, kým si na to kolobežkár a jeho členky zvyknú. Špeciály pre horské „zjazdárske“ požičovne existujú dokonca vo variante s ešte širším stupátkom (navarené ďalšie ohýbané trubky po bokoch). K extrémnemu nasadeniu boli prispôsobené aj ostatné komponenty. Tak napríklad brzdy tu už nájdete výlučne kotúčové hydraulické Shimano M615 Deore. Monster môže byť na prianie osadený ešte vyššou radou SLX s kotúčmi IceTech  (sendvičové kotúče „oceľ – hliník – oceľ“ s vnútorným chladením) a s brzdovým obloženým s chladiacimi nadstavcami. Na oboch kolesách sú 180 mm kotúče, takže o plne kontrolované zastavenie nemusíte mať obavy. 

Oba 150 mm FAT náboje osadené 12 mm pevnou oskou sú opäť vyrobené v réžii firmy Kostka a nesú označenie Kostka HK 1532 DS. Ku kompletnému kolesu nám ešte chýba nerezový krížený výplet, široký  hliníkový ráfik a 4“ mohutný plášť. Po nafúkaní na predpísaný tlak je šírka pneu cca 100 mm. Hlavové zloženie typu A-Head je opäť vyrobené vo vlastnej fabrike a nesie označenie Kostka HSK 2834.  Predná oceľová vidlica vlastnej výroby je z vrchnej strany osadená hliníkovými podložkami, krátkym a strmým predstavcom BBB a ohýbanými riadidlami šírky 750 mm s priemerom v strede 31,8 rovnako od BBB.

Jazdné dojmy

Prvé osobné stretnutie s týmito tučkami vyvoláva rozporuplné pocity. Na jednej strane sú svojím dizajnom a konštrukciou výnimočné a prudko atypické, na strane druhej vyvolávajú otázku ako to vôbec môže ísť dopredu… Nič masívnejšie som doteraz nevidel a neskúšal. Ale veľa sa zmení po prvej jazde. Monster aj napriek monštróznemu prednému kolesu celkom svižne vyráža vpred a prekvapujúco dobre reaguje na riadenie. Samozrejme, že do odrazu dávam podstatne viac energie, pretože zotrvačnosť obrieho kolesa je jasne citeľná. Stačí však zopár intenzívnych záberov a už sa valíte na spôsob tanku. Mohutná pneumatika tu plní funkciu zotrvačníka, ako aj odpruženia, takže vlastne po nastavení správneho tlaku idete na celo-odpruženej kolobežke. Drobné nerovnosti nevnímate, cez väčšie sa vďaka svetlosti 160 mm plynulo a plavne prehupnete.

Dezén si pri jazde po asfalte sympaticky vrčí a dáva svetu najavo dominanciu Monstera. Ako ideálne sa mi javí umiestnenie tejto kolobežky do požičovne niekam na horskú chatu. Samozrejme, že nie od chaty nahor, ale smerom dole, na pekný zjazdový trail. Druhým využitím je vcelku rozsiahla musherská oblasť, pretože už v ponuke samotného výrobcu sú paralelne oba modely ponúkané aj vo verzii pre ťahanie psom. Poslednou, možno doteraz mierne opomínanou, je možnosť nasadenia Monstera do tréningového procesu. Ak naozaj poctivo trénujete na kolobežkovú ligu, tak jazda na Monstri je vlastne taká pojazdná posilka. Vysoký nášľap, značné jazdné odpory a z toho vyplývajúca nutnosť neustále silno kopať Vám umožní aj na rovine natrénovať kopce.

 Poznám u nás v Bratislave „holku“, čo dáva na FAT kolobežke v kľude aj 50 km výjazdy. Mne sa podarilo najviac 30 kilometrov a mal som toho naozaj dosť… ☺ Možno aj tento tréningový dôvod priviedol v zime nášho zápasníka Attilu Végha priamo do predajne Kostky, kde bol zachytený na Monstri  s úsmevom (predpokladám, že budúceho majiteľa) na tvári.

 Menší Raptor je na tom dizajnovo ešte lepšie a dve malé tučné dvaciny  sú vyslovene rozkošné. Len pre poriadok, stále hovoríme o kolesách … ☺. Raptor je jednoducho nesmierne pútavý, a budí pozornosť všade, kde sa objavíte. Možno je to kombinácia hrubých pneumatík a malého 20“ priemeru kolies čo robia z tejto kolobežky neodolateľnú kombináciu.

 Jazda sa na tomto stroji mierne líši od Monstra. Zotrvačnosť kolies je o čosi nižšia a ovládateľnosť, resp. reakcia na zmenu smeru o kúsok lepšia. Pri jazde však badať typické správanie FAT kolies, kedy pri nájazde na šikmú plochu či na kameň iba jedným okrajom pneumatiky sa riadidlá snažia stočiť v smere prekážky. Nie je za tým nič len obyčajná fyzika, keďže okraj gumy je od osi riadenia vzdialený plných päť centimetrov, a to už je rameno, ktoré vie preniesť impulz aj do 75 cm širokých riadidiel. Svetlá výška je v použiteľnejšom rozsahu 100 až 125 mm a ovplyvňuje ju hlavne tlak v pneumatikách.  Aj na tomto modeli som si dal 30 kilometrovú jazdu a musím poznamenať, že som to cítil na každom svale. Ako tréning a kondičná príprava na preteky výborne. No úplne neodolateľný je Raptor v kombinácii s návštevou kaviarne, cukrárne či miestnej zmrzliny. Proste treba s ním ísť medzi ľudí. Tie šokované pohľady a neuveriteľná príťažlivosť kolobky Vám zaručujú, že niekto sa určite prihovorí. 

Ak nie dospelí, tak určite deti. Veď na Fat biky si už verejnosť pomaly zvyká, kolobežku už tiež väčšina videla aspoň raz na ulici…, ale Fat kolobka s 20“ je naozaj unikát.   

Záver

Ak túžite na seba upútať pozornosť, tieto dva stroje jej Vám sprostredkujú neúrekom. Rozhodne to nie sú stroje pre plachých a uzavretých introvertov. Ak sa viete dobre vytrápiť na dlhšej trati a máte v sebe kúsok masochistu, skúste si aspoň požičať na jeden deň Monstera či Raptora. Lebo bez dlhšej trasy neobjavíte ten tréningový potenciál ukrytý v skratke FAT. Uvažujem ako by mohol dopadnúť tuning kolies s karbónovými ráfikmi a bezdušovou pneu a kam by sa takáto kolobežka dostala s hmotnosťou. Pre porovnanie, Monster ma jediného priameho konkurenta vo fínskom  Kickbike FAT Max, ktorý má síce o tri kilá menšiu hmotnosť (hlavne vďaka hliníkovému rámu), ale aj o tridsať kíl nižšiu nosnosť (120 kg vs. 150 kg). Zato menší Raptor je natoľko ojedinelý zjav, že nemá žiadneho konkurenta, a teda pokrýva jeden celý segment trhu sám za seba. Je to ešte masovo neobjavená časť trhu, ale keď sa to raz prevalí, tak tu bude behať minimálne také množstvo Raptorov ako za čias Jurského parku. ☺      

 Text: Dušan Demovič

Advertisement

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.