Test Kostka Trip Max (G5)

Hneď na začiatku je možné povedať, že v tomto prípade sme testovali kolobežku pre veľkých chlapcov. Kolobežka je pripravená pre skutočne veľkých jazdcov s výškou pokojne nad 190 cm a hmotnosťou do 150 kg. Testovaná Kostka je ďalším vývojovým stupňom v etablovaní 28×24 kolies do už tak bohatej stajne kolobežiek firmy Kostka. Zároveň sa jedná o etablovanie tohto rozmeru do segmentu turistických kolobežiek.

Testovaná kolobežka je v mnohom tradičným zástupcom firmy Kostka a v mnohom netradičným. Tradičný je dizajn. Skúsenejšie oko na prvý pohľad pozná, že sa jedná o Kostku – máme tu kvapkovitý tvar rámovej trubky, typický dizajn stupátka, továrenské náboje rovnakej značky o šírke 65 mm, nitované doštičky s nápismi (označenie výrobcu aj modelu) a vyrezaný znak kolobežky na spevňovacom pláte medzi hlavovou a rámovou trubkou plus integrovaný stojan.

Čo je nové, je robustný rám. Tak, ako sme v minulosti boli zvyknutí, že rámy Kostka sú pružné a mäkké, tak to pre tento model neplatí. Rám je tuhý, odolný, robustný a pevný. Rámová trubka má v priereze tvar kvapky a zo strany smerom od kolesa je spevnená zvarom. Krk v časti stupátka prechádza do dvoch trubiek po bokoch a jedného obdĺžnikového profilu v strede. Predná aj zadná časť stupátka je výrazne spevnená pridaným kovovým profilom a zosilnená mohutnými zvarmi. Kolobežku to posúva na úroveň, na ktorú sme doposiaľ u Kostky neboli zvyknutí. Stupátko je pred zadným kolesom ukončené opäť mohutným chráničom päty. Jedná sa zrejme o najpevnejšiu kolobežku z celej produkcie.

Stupátko je po celej dĺžke široké 11 cm, svetlá výška je 55 mm vpredu a 52 mm vzadu, priestor na nohu je 42 cm a je opatrené osvedčeným protišmykovým systémom, t.j. súborom nitov a nanitovaných platničiek s nápisom MAX. Bočné trubky následne plynule bez rozšírenia prechádzajú do zadnej vidlice, ktorá má opäť štandardný „kostkovský“ spôsob uchytenia zadného kolesa. Úchyt nemá osobitný záves, ako používajú iní výrobcovia, ale pätka zadného kolesa je súčasťou trubky, ktorá pokračuje aj za osku. Vzniká tak priestor pre namontovanie odraziek prípadne blikačky (nie je súčasťou dodávky). Zadné koleso sa otáča na náboji vlastnej výroby o šírke 65 mm, čo umožňuje dosiahnuť úzku zadnú stavbu. Ako som už spomínal v iných testoch, osobne jazdím na značke Morxes, ktorá používa aj na zadnom kolese 100 mm náboje, som zvyknutý si dávať pozor, aby som sa nekopol. Nebudem klamať, užší náboj znižuje šancu kopnutia sa členkom o rám vidlice a robí tak jazdu v tomto smere pohodlnejšou.

Ako som na začiatku uviedol, kolobežka je dizajnovaná pre vysokých a môžem povedať, že aj veľkých ľudí. Rázvor kolies je 125,5 cm a celková dĺžka 190 cm. Použitý lak je matnej tmavomodrej farby a vyzerá skutočne efektne. Keď sa postavíte za riadidlá a predstavec vlastnej výroby, máte pocit, ako keby ste si osedlali koráb. Takýto pocit majú zrejme aj vodiči kamiónov ☺. Postoj je príjemný, turisticky vzpriamený. Chovanie stroja je stabilné a predvídateľné s veľmi dobrou prejazdnosťou cez nerovnosti. Riadidlá vlastnej výroby majú vynikajúci tvar, ktorý sa mi veľmi páčil. 

Kostka už nejaký čas používa BMX predstavec vlastného dizajnu s vypálenými logami a nápismi. Uchytiť je do nich možné riadidlá o priemere 22,2 mm, teda nejedná sa o štandard s hrúbkou 25,4 alebo 31,8. Ak by ste teda chceli meniť riadidlá, musíte pravdepodobne zmeniť aj predstavec. Osobne na to ale nevidím dôvod. Výrobcom vystavaný komplet je skutočne príjemný. K čomu mám trochu výhrady sú penové gripy, ktoré netlmia vibrácie tak, ako by som si predstavoval. Vhodnejšie by boli silikónové. Použité ráfikové brzdy Shimano 4000 sú ovládané 4-prstovými pákami. Mne prídu zbytočne dlhé a pokojne by stačili 2-prstové. Tu sa ale znova vraciam k veľkým jazdcom. Pre tých môže byť práve väčšia páka výhodou. 

Kolobežku nepredurčuje pre väčších jazdcov len pevný rám a kokpit spolu s jeho doplnkami, sú to aj extra objemné plášte Schwalbe marathon plus v šírke 1,75“. Jedná sa o turistické plášte s výraznou ochranou proti prepichnutiu (vložka proti prepichnutiu je hrubá 5 mm), ktoré sú v podstate nezničiteľné. Ruka v ruke s tým ale ide aj ich objem a hlavne hmotnosť. Hmotnosť predného plášťa je 1100 g a zadného 920 g (oba údaje sú podľa informácií výrobcu Schwalbe). Hmotnosť predného kolesa aj s upínakom je 2160 g a zadného 1850 g. Nosnosť týchto kolies je enormná a myslím, že si s uvádzanou nosnosťou 150 kg poradia hravo. S uvedenou hmotnosťou je ale spojený aj fakt, že tieto kolesá sa roztáčajú ťažšie, ako je to bežné. Zvolené plášte a ich šírku považujem za zbytočne robustné. Podľa mojich skúseností má už model Marthon original dostatočnú odolnosť (vložka hrubá 3 mm), avšak s lepšou hmotnosťou a podľa niektorých testov aj s lepším valivým odporom. Na túto tému som sa bavil aj s výrobcom, pričom model plášťov ovplyvnili 2 faktory a to sú 1) nižšia ponuka plášťov v 24“ rozmere a 2) požiadavka skutočne odolných plášťov s vysokou nosnosťou. Táto požiadavka určite splnená bola. Dovolím si tvrdiť, že s týmito plášťami môžete rezervné duše a lepenie pokojne nechať doma ☺.

Ešte doplním, že obe kolesá využívajú náboje KOSTKA HK 6524 RS bežiace na japonských priemyselných ložiskách, ktoré sú široké 65 mm. Náboje sú s ráfikmi Remerx Dragon spojené 24 nerezovými špicmi. Použité sú kvalitné duše Schwalbe s autoventilom. Tento detail zdôrazňujem preto, že s uvedenými dušami mám veľmi dobré skúsenosti, čo sa životnosti aj držania tlaku týka a beriem ich ako ďalšie plus tohto stroja. Iní výrobcovia používajú štandardne vpredu 100 mm náboj, ktorý zabezpečí kompatibilitu rôznych kolies s prednou vidlicou. V tomto prípade kompatibilita nie je vysoká. Podľa slov výrobcu bol tento variant zvolený kvôli zúženiu vidlice, ktorá má znižovať kopnutie jazdca a kvôli celkovému vyrovnanému dizajnu oboch nábojov. Výrobca tiež uvádza, že na požiadanie nie je problém osadiť kolobežku štandardnou vidlicou. Čo mi na vidlici chýba sú bočné úchyty na predný nosič. Viem, že Kostka v súčasnosti už disponuje celkom prepracovaným systémom expedičných tašiek, avšak ďalšia možnosť uchytenia expedičného nosiča priamo na prednú vidlicu by určite bola vítaná.

Zmienil by som sa ešte o 2 veciach. Prvou z nich je stojan v základnej výbave, ktorý je jednoduchý a kompaktný. Zo samotnej konštrukcie vyplýva, že jeho povolenie je ľahké a rýchle, zloženie však chce trochu viacej snahy (rúrku stojanu je potrebné povytiahnuť z rámu a následne zavesiť na pripravený úchyt). Rozloženie stojana mi teda príde lepšie v porovnaní s konkurenciu, zloženie zas trochu horšie. Celkovo stojan hodnotím kladne. 

Druhou vecou je vedenie bowdenu zadnej brzdy. Bowden je vedený až pod úchyt zadnej brzdy a potom sa vracia späť. Výrobca zrejme zvolil tento spôsob kvôli väčšej ochrane vedenia brzdy proti zachyteniu, čo funguje dobre, ale na druhej strane trochu sťažuje povolenie brzdy pri vyberaní zadného kolesa. Nie je to ale nič neriešiteľné.

Sumár

Celkovo kolobežku hodnotím kladne, aj keď mám výhrady k hmotnosti kolies. Otázkou je, či výrobca nebude do budúcnosti ponúkať rôzne varianty (výrobca ponúkal edíciu BLACK, ktorá prináša komplet čiernu kolobežku a používa plášte o šírke 35 mm (nie 47, t.j. 1,75“)). Ak by aj výrobca zmeny neurobil, nie je výraznou položkou kúpiť nové plášte a spokojne jazdiť. Podľa vyjadrenia výrobcu je edícia BLACK limitovanou edíciou, ktorá ešte bude v budúcnosti vyrobená (v čase písania tejto recenzie v ponuke nie je), avšak bude skutočne limitovaná a nebude v stálej ponuke. Kolobežku je možné po dohode s výrobcom nechať nastriekať v ľubovoľnej farbe.

Podľa môjho názoru sa jedná o veľmi podarený výletný stroj, ktorý sa nezľakne poľných ani lesných ciest, chvíľami som práve mal pocit, že po lesných a poľných cestách jazdí s omnoho väčšou chuťou, ako po cestách. Použitá geometria stroja týmto premenlivým povrchom veľmi svedčí. 

Plusy:

  • dizajn
  • pevnosť rámu 
  • úzky zadný náboj
  • výborne tvarované riadidlá
  • integrovaný stojan
  • zvonček a zadné odrazky v základnej výbave
  • kvalitné komponenty

Mínusy

  • Zbytočne ťažké plášte

Názor druhého jazdca – Dušan Demovič

Na rozdiel od ľahučkého G5 Racera testovaného nedávno, je kolobežka G5 Trip úplne iná liga. Pokiaľ Racer bojuje v mušej váhe, Trip je už v ťažkej cestovateľskej lige. Masívne obutie kolies 28“ x 24“, ktoré nerozhodia ani pripináčiky rozsypané po ceste a vskutku robustná konštrukcia a veľkosť, pri ktorej sa detské kolobežtičky po nociach pocikávaju ☺. Toto je naozaj to pravé  cestovateľské náradie pripravené na zopár tašiek na hltanie kilometrov. Kostka má v ponuke celkovo šesť rôznych typov tašiek prispôsobených špecifickým požiadavkám kolobežkárov, takže z predajne už môžete ísť „naťažko“. Možno by stálo do budúcna za úvahu prednú vidlicu vybaviť aj úchytmi na nosič nad predné koleso a rozšíriť možnosti prevozu batožiny. Neplánujte si však na svojej ceste za dobrodružstvom vysoké priemerky či nejaké časové limity. Na tejto kolobežke sa nedá nikam ponáhľať, na tejto kolobežke sa dá ísť tak ako hovorí známe porekadlo pomaly, ale v konečnom súčte ďalej. Pri podrobnejšej prehliadke detailov stojí za povšimnutie typicky kostkovské dovedenie detailov do úplnej dokonalosti. Napríklad frézovaný predstavec  vlastnej výroby, ktorý je vďaka svojej konštrukcii schopný ustáť aj apokalypsu, má na hornej strane v jemnom rastri vypálené logá Kostka. Podobne ako vlastné duralové náboje osadené japonskými priemyselnými ložiskami s laserom vypáleným malým logom kolobežky. Prekvapujúco oba náboje sú v užšej, 65 mm verzii, čo je na prednú vidlicu hádam aj zbytočný „luxus“ na takýto masívny stroj. Každopádne Kostka G5 Trip je stroj, ktorý má šancu si nájsť svojho cestovateľsky zameraného zákazníka, ktorý zvykne plánovať aj čosi výdatnejšie než len výjazdy okolo komína. 

Text: Igor Batka

Advertisement

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.