Strnadel S20 – karbónová novinka

Občas sa stane že na trhu sa objaví z čista jasna niečo nové, neobvyklé a neočakávané. Niečo, čo doslova vyrazí dych. Presne to bol prípad objavenia sa novej karbónovej kolobežky z dielne konštruktéra, pána Strnadela. Prinášame Vám preto ako prví v mediálnom svete predstavenie tejto veľmi zaujímavej kolobežky.

Ak ste už meno Strnadel niekde počuli, či čítali, tak je jasné že kolobežkový produktový trh dobre ovládate. Tento pán je totiž konštruktérom a zároveň aj dodávateľom karbónových kolobežkových rámov pre firmu Ráfkarna CZ, ktorá ich po skompletovaní a osadení podľa želania zákazníka predáva pod názvom IDEA & STRNADEL S1. Treba podotknúť že tento výsostne pretekársky model je osadený dvoma 28“ karbónovými kolesami s vysokým profilom. Tento model je už na trhu zopár rokov a v rôznych obmenách ho vídať na kolobežkových súťažiach. Dnes predstavenou novinkou je prepracovaný model karbónového rámu, ktorý má odlišné určenie a teda aj inú cieľovú skupinu zákazníkov. Svojou veľkosťou poteší aj menších záujemcov, pretože nová kolobežka Strnadel je vybavená dvojicou 20“ kolies. Ak si narýchlo neviete (ani vizuálne…) prirovnať tento rozmer k ničomu, tak malým vodítkom nech sú kolesá na bicykloch BMX.

Konceptom dizajnu vychádza malý kolobežkový rám z veľkej IDEA & STRNADEL S1, no pri bližšom skúmaní odhaľujeme niekoľko zmien. Prvou, najzásadnejšou zmenou je použitie masívnejšej prednej vidlice vlastnej konštrukcie s úchytmi na kotúčovú brzdu. Druhou zmenou sú úchyty takisto na kotúčovku na zadnej stavbe. V detailoch sa rám líši v oblasti napojenia hlavovej trubky na rám. Konštrukcia je rovnako ako u veľkej Strnadelke celokarbónová, osadená hlavovými ložiskami rozmeru Tapered. Výška hlavovej trubky je 13,5 cm.

Celkovo rám pôsobí mimoriadne masívnym a robustným dojmom, čo len umocňujú 2,5 cm široké a 4 cm vysoké BMX ráfiky osadene mohutnými 2“ gumami Schwalbe Big Aple. Kolesa s vidlicou a rámom sú zlícované takmer dokonalo a vytvárajú dojem ako keby niekto vytesal celý stroj z jedného kusa monolitu. Množstvo technických detailov dovedený do absolútnej dokonalosti, nádherné a elegantné tvary všetkých prechodov či úchytov. Po dizajnovej stránke mi nedá nezvolať: „naprosto jedinečná práce, pane Strnadeli … !!!“.

Zaujímavosťou je iba 20mm hrubé stupátko, ktoré je dostatočne pevné aj s vyše 120 kilogramovou záťažou. Priestor stupátka na stojnú nohu má dĺžku 38 cm, o niečo vyššie na hrane zadnej stavby má tento priestor 45 cm. Šírka je premenlivá, od najužšej časti vpredu s 8,5 cm až cez najširšiu s hodnotou 10,5 cm až po rozmer 9,5 cm v zadnej časti stupátka. Na povrchu je po celej ploche nalepená protišmyková vrstva so štruktúrou brúsneho papiera a drží naozaj výborne, takmer až „lepivo“. Až tak, že narúša pravidelnú výmenu nôh. Ak chcete natočiť pätu a uvoľniť miesto špičke druhej nohy, ide to naozaj ťažko. Riešením je meniť nohu preskokom, alebo trpezlivo počkať kým sa plocha „nezabehne“ prevádzkou a stratí svoju 100% protišmykovosť. A ešte posledné dva číselne údaje k stupátku, svetlá výška je vpredu 4,3 cm, vzadu 3,8 cm.

Na univerzálnu kolobežku do mesta je táto výška ale trocha málo, lebo pri jazde po zvlnených chodníkoch či nájazdoch z cesty na chodník som škrtal častejšie než mi bolo príjemné. Na závodnú kolobežku na kvalitný asfalt je svetlá výška tak akurát, ibaže kto by pretekal s dvojpalcovými plášťami s dezénom? Preto sa tu pýtajú modifikácie dvoma možnými smermi. Prvou je zdvihnúť stupátko na aspoň 5 cm svetlej výšky a spraviť zo Strnadelky S20 mestského univerzála, alebo spraviť verziu na užšie plášte a môže sa ísť pretekať. Teda aspoň deti. Ochrana spodnej plochy, ktorá má výraznú stredovú hranu, je navrhnutá vo forme úzkeho duralového pásu na tjto hrane. Zvyšok stupátka je vydaný napospas ostrým prekážkam a šikmým obrubníkom, a keďže vzadu je to len 3.8 cm, tak o kontakt s prekážkami nie je núdza.

Dizajnovo nesie rám typický rukopis na aký sme u Strnadliek zvyknutý, a to rozdvojenie nosníkov medzi konštrukčnými uzlami. Vnútorné plochy rozdvojení sú nalakované farebne podľa verzie, čo jednoznačne oživuje celú kolobežku. Na stánku sme mali červenú, modrú a žltú, testovanú variantu. Na fotke aj s pánom konštruktérom.

Výška 65 cm širokých riadidiel je vďaka „iba“ 5 cm vysokým podložkám pod predstavcom nastavená na pomerne malú hodnotu 86 cm. Nižšie to teda pôjde, ale to už sme v triede kolobežiek pre deti. Každopádne by k väčšej univerzálnosti pomohlo zopár centimetrov navyše, pretože vyššie postavy sa už pri jazde musia dosť predkláňať. Preto mám pri kolobežkách radšej vyšší komín na ktorom si otočím predstavec dolu a nemusím nič rezať. Výhodu to ma v tom, že poloha predstavca sa blíži k vodorovnej a upevnený cyklokomp je symetricky umiestnený a dobre čitateľný.

Ak už boli spomenuté detaily dotiahnuté do dokonalosti, tak ako príklad poslúžia brzdové hydraulické vedenia. Predné mizne hneď pod prestavcom v trubke riadenia aby sa objavilo v ľavej časti vidlice nad brzdou, zadné vedenie ide do rámu hneď za hlavovou časťou rámu a objaví sa až na zadnej strane vidlice opäť kúsok pred brzdou. Kotúčové hydraulické brzdy vyššej triedy majú označenie Shimano a hryzú do chladených kotúčov „Ice-Tech“ (v jadre je zalisovaná špeciálna hliníková vrstva ktorá lepšie odvádza teplo k chladiacim plochám). Kotúče sú na náboje DT Swiss 350 uchytene centrálnou maticou.

Náboje sú osadené dvojicou priemyselných ložisiek a majú krížený výplet s 28 špicami s priamym uložením hlavičiek v náboji (Straight Pull). Do rámu osadené kolesá sú pritiahnuté dvojicou duralových podložiek a centrálnou skrutkou s imbusovou hlavou zapustenou do podložky. To aby sme si už neokopávali členky o rýchloupínaky. Hmotnosť kolobežky sa aj napriek pomerne ťažkým pneumatikám (cca 500 gramov kus) ustálila na peknej hodnote 6,5 kila.

Jazdné dojmy.

Ako prvé si musím zvykať na nízko položene riadidlá. Potom si už len vychutnávam jazdu s touto mimoriadne atraktívnou krásavicou. Príkladná tuhosť rámu , perfektné brzdy a pôsobivé mohutné obutie kolobežky dodávajú jazde nonšalanciu. Všade kde sa objavím nasleduje otázka: “elektrická…?“. Naozaj netuším kde ľudia berú tu posadnutosť elektro – kolobežkami. Veď von idem preto aby som sa hýbal, nie preto aby ma niečo vozilo…! Ale to len taká poznámka bokom. Hlavným revírom tejto kolobežky je jednoznačne mesto. Obratne 20“ koleso s masívnym, no elegantným obutím je ako stvorené do mestskej džungle. Kratšie cesty do práce či na kávu do blízkej kaviarne. Ono v pôvodnej verzii bol prototyp navrhovaný a vyvíjaný ako rýchly presun v boxoch počas motoristických pretekov, kde sa pán Strnadel takisto ako konštruktér a staviteľ angažuje. Preto aj ten nižší nášľap, kde sa pri návrhu nerátalo s nejakými väčšími nerovnosťami na ceste či chodníku. Kombinácia tuhého rámu a väčších balónov sa ukázala ako veľmi prospešná, pretože pneumatiky vychytajú a vyhladia všetky drobné nerovnosti a neprenášajú do riadidiel žiaden vibrácie.

Hydraulické brzdy Shimano spolu s 180 mm kotúčmi IceTech zase svojou prácu odvádzajú na maximum a na danú veľkosť stroja sú značne nad dimenzované. Ak by bolo na výške riadidiel pridaných 8 až 10 cm a na svetlej vyske stupátka 1 – 2cm, tak táto kolobežka by sa blížila k dokonalosti. Jedinou tienistou stránkou pre väčšinu bežných kolobežkárov bude cena, pretože v základe (s hliníkovými kolesami) je stanovená na 25 000,-CZK. AJ napriek tomu je to stále najlacnejšia (pre mňa aj najkrajšia) 20“ karbónová kolobežka na trhu…!

A ešte dodatok… pri návšteve u pána Strnadela nám ukázal aj svoje dva staršie karbónové výtvory so 16“ kolesami. Nakoľko sa už nebude venovať výrobe malých kolobežiek so šestnásť palcovými kolesami, sú tieto dva výtvory ako jediné v triede (viď foto) na predaj. Cena je stanovená výrobcom na 20 000 CZK.

Plusy:

  • Dizajn
  • Tuhosť
  • Hmotnosť
  • Funkčnosť

Mínusy

  • Nízko položené riadidlá (prisľúbená vyššia hlavová trubka)
  • Nízka svetlá výška (ale iba do mesta – na upravených plochách OK)

Strnadel S20 – Postrehy: Igor Batka

Nádherná karbónová kolobežka vychytaná do všetkých detailov. Ukážkové sú ladné krivky celého rámu aj vidlice so zaujímavými farebnými prechodmi žltej a čiernej farby. Exkluzívnym detailom je vedenie hadičky prednej brzdy vnútrom rámu a vidlice ako aj vyladenie prednej aj zadnej vidlice na použité plášte Schwalbe Big Ben 20×2“ (plášte sú do vidlíc napasované takmer na milimetre). Plášte sú veľkoobjemové a veľmi pohodlné, pričom sa stále veľmi dobre odvaľujú. Príde mi to ako dobrá kombinácia na hrboľaté mestské cesty a chodníky.

Nevýhodu kolobežky vidím v nízkej polohe riadidiel, človek sa na ne musí dosť navážiť, riadenie sa tak stáva rozháranejšie a menej stabilné. Vyššia poloha riadenia by kolobežku posunula na inú, univerzálnejšiu úroveň. Zbytočným mi príde použitie protisklzovej nálepky na celej ploche stupátka, ktoré sťažuje vymieňanie nôh. Dostačujúce by boli len protisklzové prúžky, ktoré by nohu primerane držali a nie takpovediac „prilepili“. Vhodným by bolo pridanie kovovej ochrany stupátka zo spodnej strany kolobežky. Aktuálna ochrana je na bežné použitie malá a zbytočne sa na tejto krásnej kolobežke objavujú šrámy.

Ak to zhrniem jediný nedostatok vidím v nízkom riadení na moju výšku, ostatné moje „výhrady“ sú len ľahko odstrániteľné drobnosti. Napriek všetkému uvedenému vo mne kolobežka zanechala veľmi dobrý dojem s puncom exkluzivity.

Text: Dušan Demovič

Advertisement

One thought on “Strnadel S20 – karbónová novinka

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.