Morxes Imola – podrobný test

Z testu tejto kolobežky som mal veľkú radosť, nakoľko sa mi dizajn Morxes veľmi páči a sám som užívateľom už druhej kolobežky od tohto českého výrobcu. Kolobežka aktuálne nie je zaradená v oficiálne ponuke výrobcu a mám pocit, že už sa zrejme nedá zohnať ani u iných predajcov. Imola by mala byť do budúcnosti upravená. Nechajme sa prekvapiť. Dovtedy si môžete pozrieť, ako je na tom aktuálny model ☺.

Rám je klasickej konštrukcie z Cr-Mo ocele s kruhovým prierezom ako pri iných modeloch od Morxes. Krk je tvorený dvoma zahnutými trubkami spojenými dvoma priečnymi výstuhami. Táto konštrukcia je použitá aj pri odľahčenom modeli Monza (kolesá 28×20) a modeli s malými kolesami Strada (kolesá 16×16). Pri ostatných modeloch používa Morxes štyri priečne výstuhy. Či už sú použité dve alebo štyri výstuhy, pri mojej hmotnosti okolo 85 kg som rozdiel v tuhosti nepostrehol a vždy je príkladná.

Krk plynulo prechádza do stupátka pozostávajúceho z 3 trubiek. Stupátko má dĺžku 38 cm a plynule sa rozširuje zo šírky 10,5 cm na 11,5 cm. Výška stupátka je 2,5 cm. Pred zadným kolesom sú umiestnené dve priečne výstuhy, ktoré bránia krúteniu aj v zadnej časti stroja. Na zadných vzperách vidlice nie sú použité trubky kruhového tvaru, ale sú použité sploštené (v bočnom smere). S odľahčovaním súvisí aj druhý použitý komponent, ktorým je hliníková vidlica. Štandardne výrobca používa Cr-Mo vidlice, na ktoré je možné montovať aj predný expedičný nosič, čo pri tomto modeli nie je možné. Mnou testovaná kolobežka mala hmotnosť 8,5 kg.

Použité brzdy sú Avid Single Digit 5, ktoré sú ovládané pákami Avid FR-5. Osobne mám tieto brzdy a páky veľmi rád. Modulácia brzdnej sily je výborná a dobre predvídateľná, tvar páčok je príjemný a výborne padne do ruky. Bowden zadnej brzdy je ťahaný z ľavej strany krku rámu a spodkom stupátka medzi trubkami stupátka až k brzde. Celé vedenie je tak dobré chránené proti poškodeniu. Výrobca si spravidla dáva záležať na rôznych farebných variáciách bowdenov a koncoviek bowdenov, čo dizajn kolobežky ďalej ozvláštňuje a dopĺňa (v prípade testovanej kolobežky boli použité zelené bowdeny a červené koncovky). Riadilá Logic Race o šírke 62 cm z hliníkovej zliatiny 6061 dopĺňajú pohodlné gripy Haven z kombinácie plastového jadra a dobre tlmiaceho silikónu. O väčšiu variabilitu úchopov sa starajú pogumované ergonomické rohy. Pohodlné zatáčanie zabezpečuje hlavové zloženie Cane Creek Forty.

Ďalšie komponenty už neboli na mnou testovanej kolobežke sériové. Kolesá na nábojoch DT Swiss 340 a ráfikoch ST Swiss RR1.1 sú pevné, ľahko sa točia a celkovo budia veľmi dobrý dojem. Škoda len, že nie sú čierne. Dodali by tak kolobežke ešte lepší vizuálny efekt. Plášte Continental Grandprix svojim prejavom len dopĺňajú výborné kolesá a dohromady tvoria veľmi dobre a ľahko sa odvaľujúcu masu, ktorá ženie kolobežku vpred a nemá žiadnu tendenciu ju čo i len trochu ju brzdiť. 

Imola je skutočne stroj, ktorý neprehliadnete. Rázvor kolies je 123,5 cm a celková dĺžka je 192 cm. Ako sa vlastne správa takáto veľká kolobežka? Odpoveď je v podstate jednoduchá – valí sa dopredu. Kolobežka jazdca akoby poháňa dupať a hýbať sa vpred. Samozrejmosťou je skvelá zotrvačnosť veľkých kolies a dobré prechádzanie nerovností. Väčšie zadné koleso v porovnaní napr. s 20“ kolesom ľahšie prekoná nerovnosti a len máločo ho rozhodí do tej miery, že by na dlhší okamih stratilo kontakt s podkladom alebo rozhodilo jazdca neprimeraným nárazom a následným otrasom. Zotrvačnosť sa neprejavuje len na rovine a dole kopcom. Je možné ju pocítiť aj smerom do kopca. Na moje prekvapenie som zvládol na Imole vyjsť kopce, ktoré som na kolobežkách s 20“ zadným kolesom nezvládol. Pri veľkých stúpaniach býva problém, že kolobežke nedodám tak veľa kinetickej energie, aby som vždy efektívne stihol vymeniť nohy na stupátku, kolobežka zároveň zostala v pohybe a ja by som sa plynule odrážal ďalej. V tomto prípade som ale stíhal nohy meniť aj v prudkých kopcoch a nemusel som tlačiť. Samozrejme svoju rolu zohrávajú kvalitné kolesá DT Swiss, avšak to len zdôrazňuje hlavnú črtu tejto kolobežky a tou je zotrvačnosť, efektívnosť pohybu a rýchlosť. Ako náhle sa človek dostane do tempa, je udržovanie rýchlosti príjemné a jediné, čo jazdca brzdí, je on sám a jeho výkonnosť.

Samotný priestor pre jazdca je štandardný, nejedná sa o krátky ani dlhý stroj v porovnaní s konkurenciou. Je možné ho teda použiť viac menej univerzálne, pričom menší jazdci použijú krátky predstavec posadený na krku vidlice nižšie a vyšší jazdci naopak použijú dlhší predstavec. Rámový základ je teda viac menej univerzálny a to je dobrá správa, pretože dokáže uspokojiť veľkú skupinu jazdcov.

Rám stroja je tuhý, nekrúti sa, avšak  vzhľadom na použitý materiál (Cr- Mo oceľ) v určitej miere tlmí vibrácie a neprenáša do jazdca každý otras. Nemýľte sa, rám nie je mäkký a nie je to „žehlička“ všetkých nerovností. Rám príkladne prenáša energiu odrazu na pohyb. Zároveň to ale nie je „kostitras“, ktorý prenesie každú jednotku prijatej energie a tým myslím energie od jazdce na dopredný pohyb, tak aj energiu vibrácií od vozovky práve na jazdca. Vzhľadom na šírku použitých plášťov 23 mm tieto nemajú objem, ktorý by umožňoval efektívne tlmenie vibrácií, takže fakticky akýkoľvek prínos komfortu zo strany rámu je len vítaný. Použitá hliníková vidlica disponuje ľahkosťou a pevnosťou, avšak neprináša redukciu vibrácií. Z toho dôvodu oceňujem použité gripy, ktoré vďaka mierne sploštenému tvaru v oblasti dlane a kombinácie plastového jadra so silikónovou vonkajšou vrstvou prinášajú príjemný a istý úchop, ktorý tak, ako samotný rám, dokáže filtrovať mierne vibrácie. 

Ako majú veci svoje klady, väčšinou majú aj nejaké tie zápory a pri tejto kolobežke je záporom vzpera zadnej stavby. Druhá vzpera je veľmi blízko zadnému kolesu, čo obmedzuje použitie plášťu na šírky 23 mm, možno na 25 mm (záleží od výrobcu). V súčasnosti sa rozširuje trend tzv. „gravel“ kolobežiek, teda kolobežiek použiteľných pohodlne na šotolinu, poľné cesty a do mierneho terénu. Zámerne píšem pohodlne, pretože sa na ne montujú širšie plášte +/- o šírke 32 -42 mm. Samozrejme, po tomto povrchu prejdete aj s cestnými plášťami so šírkou 23 mm, ale pohodlné to nebude. V prednej vidlici je miesta dosť (od použitého plášťa po okraj vidlice ešte viac ako 35 mm). Postačilo by, ak by výrobca urobil vzperu nad zadným kolesom oválnu, čím by sa vytvoril priestor aj pre širší plášť. Stroj by tak mohol mať aj iné využitie, nie len ako cestný stroj.

Pred písaním tejto recenzie som oslovil firmu Morxes s niekoľkými otázkami na budúcnosť Imoly. Ak ju budete aktuálne hľadať na stránkach výrobcu, nenájdete ju a mám pocit, že už ju nenájdete na sklade ani v žiadnom e-shope. Ak tuálna Imola je kolobežka s turistickým charakterom, ktorá nie je ale ani úplne turistická, ani úplne cestná. O turistickej náture svedčia ráfikové brzdy typu V-brake a svetlá výška približne 42 -45 mm pri plášťoch o šírke 23 mm. Cestné kolobežky sú v súčasnosti upravené na nižšiu svetlú výšku (spravidla 40 mm) a používajú cestné brzdy. Často majú aj mierne väčší rázvor.

Budúca Imola bude mierne pretvarovaná, bude podľa výrobcu ľahšia a pevnejšia, bude osadená cestnými brzdami a zrejme bude mať aj nižšiu svetlú výšku. Bude skrátka viac cestnou kolobežkou, ktorej cieľom bude uchádzať sa o svoju pozíciu aj v závodnom pelotóne (čo sa aktuálne nedeje). Nová Imola by mala byť osadená hliníkovou prípadne karbónovou vidlicou, pričom zatiaľ nie je úplne isté, či sa primárne bude predávať ako celá kolobežka, alebo ako samostatný rám prípadne rámová sada s odporučenou vidlicou, ktorú si každý užívateľ doladí podľa svojich požiadaviek. 

Pri novej Imole bude prepracovaná aj zadná stavba (minimálne, čo sa výstuhy zadnej stavby týka). Mal by tu vzniknúť priestor aj na plášte väčšieho objemu ako 23 mm, avšak podľa vyjadrenia výrobcu nie je možné očakávať veľké objemy. Dôvodom je zachovanie cestného charakteru a taktiež priepustnosť cestnej brzdy (inak povedané, aké plášte sa do cestnej brzdy vmestia). Som si istý, že sa máme na čo tešiť a to zrejme už na jar roku 2020.

Sumár

Aj keď možno aktuálna Imola nie je vyhranená ako výsostné cestné žihadlo, komponentovým osadením sa k nemu blíži. Jazda na nej je príjemná, použitím rôznej dĺžky a orientácie predstavca je možné dotvoriť jej výsledný obraz podľa očakávaní jej používateľa. Jediné, čo k jej univerzálnosti chýba je nemožnosť použiť objemnejšie plášte, ktoré by umožnili väčší komfort a možné univerzálnejšie použitie rámu, a to ako turistického stroja alebo ako moderného gravel stroja. Ak ale nechcete používať objemnejšie plášte ako 23 mm a túžite po cestnom stroji s pekným rozpoznateľným dizajnom bez striktných závodných ambícií, mohla by aktuálna Imola splniť vaše očakávania. 

Plusy:

  • dizajn
  • pevnosť rámu 
  • výborná zotrvačnosť kolies
  • dobrý valivý odpor plášťov Continental Grandprix 

Mínusy

  • Vzpera zadnej vidlice, ktorá bráni použitiu objemnejšieho plášťa

Text: Igor Batka

Advertisement

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.