Kostka G5 Racer – veľký test

Dnešným testom pokračujeme v predstavovaní toho najlepšieho čo si môže na našom trhu nádejný športový kolobežkár kúpiť. Po hliníkovej dvojici je čas na klasickú a rokmi overenú oceľ. Ako sa teda výrobca popasoval s nástrahami výroby kolobežiek a čím vie Kostka G5 Racer zaujať?

Firma Kostka zo severomoravských Hanušovic je už dlhé roky etablovaná na európskom trhu a prináša celé spektrum kolobežkových modelov. Naša prvá testovacia voľba padla na športovú kolobežku pre pokročilého jazdca v ešte relatívne zaplatiteľnej cene. Nie je to však úplný TOP v ponuke. Kostkovci vyrábajú aj skutočnú lahôdku, akou je prvá sériovo produkovaná karbónová kolobežka na svete. Cenovo je ladená skôr pre účely vrcholových tímových športovcov – napriek tomu je stále najlacnejšou karbónkou na trhu. Racer CTi nespomíname náhodou. Ten totiž prišiel ako prvý na trh s myšlienkou kombinácie 28“ a 24“ palcových kolies, a tak sa žiadalo preniesť tento životaschopný formát aj medzi oceľové kolobežky. A podarilo sa to vcelku úspešne, pretože
Racer G5 je z konštrukčného hľadiska veľmi vyspelá a do detailu navrhnutá športová kolobežka. Dôkazom toho je okrem iného aj samotný názov kolobežky G5, ktorý evokuje už piatu vývojovú generáciu. Poslednú, (resp. ostatnú) a zatiaľ sa zdá, že aj najlepšiu. Veď možno si ešte pamätáte ako sa v minulosti na kolobežky od Kostky sypali sťažnosti na poddajné a široké stupátko. To všetko je už minulosťou, pretože u Kostkovcov išiel vývoj každým novým modelom o kus ďalej a všetky muchy už boli spoľahlivo vychytané. Dnes dostávate v podobe Kostky G5 Racer skutočne špičkovo vybavenú kolobežku pripravenú na výdatný tréning či poriadny pretek.

Začnime teda rámom.
Oceľ, kam len oko pozrie… Rám je so stupátkom mimoriadne štíhly, elegantný a vďaka naváraným výstuhám aj príkladne tuhý. Okrem toho ako bonus obsahuje množstvo drobných vychytávok a detailov. Medzi hlavovou a rámovou trubkou je ozdobná výstuha s laserom vypaľovaným logom kolobežky (spoľahlivý identifikátor Kostiek po celé roky…). Identifikačné nápisy na ráme sú rovnako poctivo kovové (vypaľované tiež laserom) a pripevnené nitmi.

Ako už bolo spomenuté, na najväčšmi namáhaných miestach sú navarené výstuhy. Predná časť zvislej rámovej trubky má výstuhu vytiahnutú poriadne vysoko a rovnako aj spodnú hranu stupátka chránia pred poškriabaním masívne pozdĺžne zvary. Samotnú technológiu zvárania vo firme zverili zváracím automatom, takže kvalita prvého čí tisíceho zvaru je v podstate identická. Predná, jemne ohnutá rámová trubka je profilovaná približne v tvare kvapky, zostatok konštrukcie je tvorený trubkami kruhového prierezu. Tie sa v dobre premyslenej zostave napájajú na predný, najkritickejší uzol a v podobe mierne sa rozširujúceho stupátka pokračujú ako zadná vidlica až k zadnému náboju.

V strede položená plochá profilovaná výstuž spevňuje celú zostavu a zároveň tvorí stredovú oporu stojnej nohe. Na spodnej strane vytvára tunel na vedenie bowdenu k zadnej brzde. Protišmyková úprava je opäť v podobe robustného a mimoriadne trvanlivého riešenia, a to rovno nitmi na hornej časti. Pravdepodobne asi nikto počas životnosti kolobežky nezošúcha tieto nity teniskami… ☺ . Zadné uchytenie náboja je zapustené priamo do trubky originálnym Kostka riešením, takže nič do strán nevytŕča. Priestor päty smerom k zadnému kolesu vymedzuje malý kovový oblúčik.

Vidlica, kolesá, brzdy …
Pokiaľ predchádzajúci odsek bol plne v réžii ocele, tu už preberá štafetu hliník (nie ten z Humpolce…☺) . Štíhla cestná vidlica s hlavovým zložením A-Head obopína dizajnovo čisté a elegantné náboje kolies. Tie si takisto vyrábajú u Kostkov vo vlastnej réžii (označenie HK 1020 RH / HK 6520 RH) a osádzajú ich priemyselnými ložiskami od japonského výrobcu NTN. A keďže máme čo dočinenia s prémiovou kategóriou, tak hneď s hybridnými, keramicko-oceľovými ložiskami. Len pre úplnosť dodávam, že keramické sú práve guľôčky v ložisku. Na každom náboji je opäť vypálené decentné logo kolobežky .

Predný, 100mm široký náboj má radiálny výplet a dvadsiatimi nerezovými špicami drží na mieste hliníkový dvojkomorový ráfik Alcyon (šírka 21 mm). Osadenie plášťami zverili do rúk Schwalbe, a to konkrétne športovému Duranu. Zadné koleso má oproti prednému iba dva odlišné údaje. Prvým z nich je priemer 24″ a druhým menšia šírka náboja 65 mm. V prípade záujmu je možné u výrobcu objednať namiesto plášťovej verzie aj kolesa s osadenými rýchlymi galuskami Tufo. Len pre zaujímavosť, uhlíkový Racer CTi ma oba náboje v takomto 65 mm prevedení a v sérii dodávané galuskové kolesa (slogan výrobcu : „ nezbytná výbava vítězů “ nie je iba reklamou, keďže Racer Cti tie pódia navštevuje pomerne často… ☺).

U našej testovanej kolobežky bol ešte jeden esteticky rozdiel medzi kolesami. Predný ráfik mal frézovanú brzdnú plochu vo farbe hliníku, zadný ráfik mal túto brzdnú plochu eloxovanú na čierno. Brzdy sú cestnou klasikou od japonského Shimana a konkrétne tu boli použité zo strednej rady 105. Obe sú klasické čeľusťové ovládané bowdenom s jednou centrálnou upínacou skrutkou, zadná je uchytená odspodu na vidlici.

Kokpit…
Horná časť kolobežky pozostáva z hliníkového predstavca Force Teamlight 130 s uhlom +/- 6 °, teda s možnosťou jemného doladenia výšky zmenou polohy predstavca. V sériovom set up-e sa dodáva päť hliníkových podložiek pod predstavcom, takže možností nastavenia výšky je dosť. Veľmi zaujímavo pôsobia aj vlastné riadidlá „FBH Racer ergo“ pomerne netradičného, ale veľmi „chytľavého“ tvaru. Sú vyrobené priamo vo firme Kostka z hliníkových trubiek o priemere 22 mm. Aby pevne držali v predstavci s priemerom 31,8 mm, sú vypodložené dvojicou kónusových sústružených vložiek.

Na stránkach výrobcu sa dozvedám až o štyroch spôsoboch úchopu týchto riadidiel a prax počas testovania preukázala, že je to tak. Nie nadarmo sú komplet celé pokryté omotávkou od predstavca až po páčky. Vskutku vtipne riešené „T-éčka“ umožňujú meniť polohu počas dlhšieho výjazdu. Ja osobne preferujem tento „časovkársky“ spôsob držania a príde mi oveľa ergonomickejší ako bežne používané rovné MTB riadidlá. Spolu s druhým testovacím jazdcom sme sa zhodli na tom, že by nebolo úplne na zahodenie vyskúšať vo výrobe aj verziu s miernym natočením bočných úchopov do stredu ( v predĺžení by sa osi spájali pred kolobežkou). Celkovo dobrý dojem umocňujú aj časovkárske aero páčky bŕzd so zapustenými bowdenmi od výrobcu Vision.

Jazdné dojmy…
Už to bolo spomenuté v predošlom texte, ale rád sa budem opakovať, pretože kolobežka Kostka G5 Racer je veľmi vyspelý a po technickej stránke mimoriadne dobre vyladený výrobok. Množstvo dizajnových detailov nepriamo odkazuje na dobu, kedy sme sa mohli pýšiť kvalitnou a skutočne zodpovednou strojárskou výrobou. Na každom kúsku je vidieť, že do spracovania bolo investovaných nemálo prostriedkov a invencie návrhárov. A to sa odráža aj v jazdných vlastnostiach. Stabilný postoj a príkladná tuhosť celej konštrukcie dáva istotu jazdcovi aj v neštandardných situáciách. Nezľakne sa
ani prudkých zjazdov v zákrutách, kde ani prípadné nerovnosti na asfalte nedokážu rozhodiť tento životaschopný koncept 28“ x 24“. Jazda je hladká a bezproblémová a doslova idete ako po masle. Veľkosť tejto kolobežky (rázvor 1170 mm) nahráva veľkým postavám, pretože vďaka dostatočnému priestoru pre jazdca (čiastočne aj vďaka 24“ zadnému kolesu ) sa do toho môžete poriadne oprieť bez rizika kontaktu nohy či vyššie položených partií tela so zadným kolesom.

Jediným obmedzením, ktoré je dané od výroby je fixná 35 mm výška stupátka nad cestou. Na preteky či tréningy na dobrom asfalte je to optimum, ale v bežnej premávke po mestských chodníkoch a nie príliš udržiavaných cestách je to už málo. Proste toto je „závodník“ na fix a nikdy z neho univerzál do mesta nebude. Hmotnosť kolobežky v tejto sériovej výbave je na hranici 7,7 kilogramov a pre ladičov ukrýva možnosť ladiť smerom dole použitím karbónu na vidlicu, či kolesách. Na oceľový rám je to aj tak vcelku slušná hodnota. Nosnosť rámu je garantovaná na úrovni 150kg. Kolesá s radiálnym výpletom sú takisto dimenzovaná pre nosnosť 150 kg, ale pre XXXL jazdcov ponúka firma Kostka jednoduché riešenie a to vhodnejšie typy kolies hlavne s ohľadom na použité ráfiky a obutie.

Posledným postrehom do kolónky „must know before buy“ je pomerne úzka hrana kontaktu s prstami na páčkach bŕzd Vision. Pri bežnej, čiastočne rovinatej etape si to ani neuvedomíte, no ale ak máte v prológu niekoľkokilometrové prudké klesanie, tak je možné, že pri intenzívnom a dlhotrvajúcom brzdení už prsty začnú hlásiť diskomfort… No nič tragické sa nedeje, brzdy stále sú a budú plne pod kontrolou.

Záver…
Kostka Racer G5 je tak trochu svetom sama pre seba. V žiadnej inej kolobežke na trhu nemá priamu konkurenciu, takže naozaj je ťažké ju s niečím porovnávať . Zadné 24“ koleso je však veľmi zaujímavou voľbou, a je prekvapujúce, že zatiaľ nebolo objavené inými výrobcami. Už vizuálne má od 20“ veľmi ďaleko a pôsobí ako „dospelý“ rozmer. Na 28“ sa doťahuje nie len na pohľad, ale s najväčšou pravdepodobnosťou bude aj valivý odpor iba v jednotkách percent nepatrne vyšší od klasického cestného cyklo rozmeru. Výhodou však zostáva menšia rotačná hmotnosť a o dosť väčší priestor pre jazdca. A to ocenia hlavne vyšší jazdci.

Jediným porovnateľným cestným strojom s touto kombináciou kolies na trhu je karbónový brácha Racer Cti, z ktorého geometrie sa vychádzalo pri návrhu G5. Ten však mieri do úplne iného segmentu a tak si môže Racer G5 spokojne kraľovať vo svojej kategórii. A len taká malá poznámka bokom na záver… od výrobcu máme sľúbený aj test karbónového špeciálu, takže zostaňte v spojení !… 🙂

Druhý testovací jazdec – Igor Batka
Kostke sa podarilo vyrobiť pevný rám, ktorý v súčasnej konkurencii cestných kolobežiek iných výrobcov dokáže spokojne obstáť. Kolobežky Kostka, ktoré som skúšal v minulosti mi nevyhovovali z pohľadu ich tvrdosti – rámy boli pocitovo mäkké a zbytočne pružili. To neplatí pre Racer G5. Rám je uspokojivo tvrdý a pri jazde ma vôbec neobťažoval pocit prepružovania alebo krútenia. Kolobežka má pekný jednoduchý dizajn a pre hobby pretekára poteší továrenské osadenie. Tuhé kolesá s dobrými nábojmi a kvalitnými plášťami sú veľmi vítané pri akejkoľvek svižnej jazde. Príjemné je aj použitie 24“ zadného kolesa, ktoré síce nemá zotrvačnosť 28“ kolies, avšak blíži sa im, pričom stále zachováva rozumnú dĺžku stroja. Použité riadidlá sú na môj vkus síce užšie, avšak celkom dobre tvarované a vyslovene lákajú jazdca, aby za ne zaľahol a spustil sa dolu kopcom. Táto pozícia je na nich obzvlášť príjemná. Dostatok miesta pre jazdca prináša ja 130 mm dlhý predstavec. Vzhľadom na dĺžku predstavca a úzke riadidlá nie je jednoduché jazdiť len s jednou rukou, na to si treba dať pozor a počítať s touto charakteristikou kokpitu. Nie každému padnú do ruky brzdové páky, mne prišla predná hrany páky zbytočne úzka a pri dlhších zjazdoch môže rezať do prstov, to je však len drobná výhrada k inak veľmi podarenej kolobežke.

Text: Dušan Demovič, Igor Batka

Advertisement

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.