Yedoo Trexx – veľký test

Ako už bolo spomenuté v prvej časti testu kolobežiek Yedoo, táto v podstate štandardná  firma sa po zavedení rady Alloy okamžite katapultovala medzi špičku českej kolobežkovej scény. Ako je na tom druhý testovaný adept, prezradí tento test.

Ďalší zástupca na otestovane  hliníkových  Yedoo-čiek nebol vybraný náhodou. Ide o top krosový model určený na nespevnené povrchy s názvom Trexx.  Už rozbaľovanie naznačuje že to bude mimoriadne hravá, univerzálna  a obratná kolobežka. Pri tomto modeli je farebné podanie o čosi pestrejšie a obnáša rozdielne lakovanú vidlicu než je rám. A to u každého Trexxa bez výnimky, takže to pokojne vezmite ako poznávacie znamenie. K testovanej čierno-bielej kombinácii  vo fabrike pri montáži vybrali neónovo zelené bowdeny a brzdové páčky bez povrchovej úpravy s čiernou pogumovanou plochou v mieste dotyku prstov.

Rám je na pohľad  identický s Wolferovým, rozdiel v geometrii robí dlhšia  vidlica a menšie predné koleso. Vpredu je použitý osvedčený 26“ MTB rozmer obutý do 1,5“ širokého plášťa Kenda. Zadné, obuté rovnako do plášťa Kenda ma identickú šírku 1,5“, čo v prepočte z palcov dáva 38 milimetrov.  Pneumatiky sú osadené na AL ráfikoch s čiernym eloxom a so zafrézovanými brzdnými plochami. Tridsať čiernych a dva biele špice sú opäť malou dizajnovou vsuvkou v konštrukcii kolies. Zadné, dvadsať palcové koleso ma takisto 32 špicov a opäť dva biele pri ventile. Oba náboje sú z dielne Novatec, osadené sú priemyselnými ložiskami a pokiaľ predný je 100mm široký cykloštandart,  zadný je 74 mm kolobežkový.

Na oboch nábojoch sú v sérii  osadené rýchloupínaky, ale ak by ste chceli vytunovať zadný náboj, v ponuke Yedoo je prestavbový set s podložkami a skrutkami, kde sa dá zadný QR nahradiť imbusovými skrutkami s plochou širokou hlavičkou.  Do spodnej  medzery v ráme je sériovo  osadený bočný hliníkový stojan a na rám uchytíte dva nosiče  na fľašu.

Toľko opis spodnej časti kolobežky, poďme na vyššie poschodia. Hlavové zloženie je typu Ahead 1 1/8″ pre obe ložiská a nazýva sa  „NECO alloy”.  Predstavec a riadidlá sú takisto hliníkové z produkcie Uno Alloy. K predstavcu jedna poznámka. Nepoznám celý sortiment od dodávateľa, ale tento konkrétny typ sa vyznačuje pomerne veľkou dĺžkou veľmi strmým uhlom. Z toho vyplýva len jediná možnosť posuvu, a to prehadzovaním podložiek. Chýba tu možnosť otočenia, ktorá je u predstavcov s menším uhlom voči hlavovej trubke. 

Brzdové páčky sú použité osvedčené Tektro CL530  a do ráfikov sa zakusujú „mini V-čka“ od rovnomenného výrobcu.

Gripy značky Velo s  veľkým priemerom úchopu a pomerne tvrdé už boli spomínané v teste Wolfera ako menej pohodlné. No podľa posledných informácií priamo od výrobcu už aj na Trexxa  montujú tie pohodlnejšie a mäkšie ako má  Wolfer. Spoznáte ich jednoducho tak, že povrch gripu je tvorený špirálovitou omotávkou z príjemnej penovej gumy (tie pôvodné majú na povrchu rovnobežné kruhové ryhy – viď foto).

Nastavenie výšky stupátka je vďaka konštrukcii zadného závesu možné opäť v dvoch krokoch. Ak je náboj zadného  kolesa ukotvený v hornom oku, tak  sa spodnou hranou dostaneme  v prednej časti na výšku 5,4 cm a v zadnej časti 4,5 cm. To robí z tejto kolobežky mestského univerzála,  kedy v pohode prekonáte bez dotyku  väčšinu vĺn či malých až stredných nerovností na asfalte. Samozrejme obrubník s tým nedáte, ale to ani nie je potrebné.  Možno si spomínate, že na približne týchto hodnotách bol Wolfer vo svojej vyššej, univerzálnejšej polohe. Ak však s Trexx-om mierite medzi väčšie nerovnosti do lesa, korene či rozbité kamenisté cesty, stačí prehodiť koleso do spodného háku a hneď nám svetlá výška narastie na 6,2 cm vpredu a 6,6 cm vzadu. Priznám sa, že túto variantu som odskúšal iba na pár kilometroch a potom sa vrátil k pôvodnej, nižšej variante nastavenia stupátka.

Protišmyková ochrana je v podobe samolepiacich pások s drsným povrchom podobným šmirgľovému papieru. V balení je vždy viacej kusov a na dostatočné  zafixovanie nohy stačia úplne v pohode tri. Ďalšie si môžete odložiť pre prípad výmeny, ale keďže pásy vydržia pomerne dlho, hrozí, že za tú dobu už zabudnete, kde ich máte odložené. 

Dlhodobý test Yedoo Trexx-a prebiehal paralelne s testom Wolfera, a teda poskytoval jedinečnú možnosť dôkladného zžitia sa a pochopenia rozdielov medzi týmito dvoma súrodencami. Ako perličku uvádzam môjho kamaráta Michala, ktorý si v rámci tohto testu až tak starostlivo vyberal medzi Wolferom a Trexxom, až nakoniec bezradný kúpil oba modely ☺. No v podstate ani sa mu nečudujem. Aj ja som spontánne vyberal tú pravú kolobežku na výjazd s tak ťažko opísateľným „feelingom“ na akú jazdu mám práve chuť. A bolo to úplne rovnocenné, pretože Wolfíka som hnal hore po asfaltovej hrádzi a Trexxík si to zase šinul dole po štrkovej ceste hneď povedľa Dunaja. Každý stroj je iný, no oba sú tak príjemné a priateľské, že ťažko určiť lepšieho. Ak by sme mali ísť podľa kategórií, tak jednoznačným víťazom v elegancii a noblese je Wolfer.  Trexx zase preberá vedenie v robustnosti a univerzálnosti. Nielen šotolina, či ujazdená hlina, Trexx si nedá nič vyčítať ani na ceste. Hladký dezén 38 mm pneumatík s jemným ryhovaním v teréne podrží a na ceste rozhodne nesklame.  Drží krok aj s Wolferom, aj keď toto tvrdenie platí iba na výletné či mierne vyššie tempo. Ak už ide o sekundy či priemerky, opäť sa na výslnie dostáva Wolfer. Nuž a teraz babo raď… ☺ Ideálnym riešením je vyššie spomenuté Michalove s nákupom oboch modelov, no pravdepodobne nie každý bude mať dostatočné silné finančné zázemie. Možno by stálo za úvahu osloviť výrobcu s rozšírením ponuky pre nerozhodných, kde by do akciového balíčka  s navrhovaným názvom Race&Cross  zahrnuli oba modely v spoločnej akciovej cene. ☺  Samozrejme, že v rovnakých farbách nech to má štýl… (pozn. autora…ak Vám hneď hlavou prebleslo, že rovnaké farby tieto kolobežky  nemôžu mať, pretože vidlice má Trexx nafarbené odlišne od rámu, ste veľmi pozorný čitateľ…) .

Ale späť do reality. K výbornému  Trexxovi mám aj zopár výhrad. Azda najsilnejšou je vedenie bowdenu zadnej brzdy rovno zo zošikmenej strany stupátka hore k brzde. Aj keď spodná časť rámu je nižšie, bowden nie je nijako chránený pri prekonávaní prekážok vo väčšom náklone. Priznám sa bez mučenia, že aj mne samému sa podarilo chytiť v zjazde v zákrute kameň, ktorý spravil ryhu na boku stupátka a poškodil bužírku bowdenu. Brzda ako taká zostala v pohode funkčná, len mrzelo ma to aj z osobného hľadiska, že predsa len je to zapožičaná vec, ale aj že je to jedna jediná slabina, ktorú možno tejto výbornej kolobežke vyčítať.  Možno by stálo za zváženie v procese výroby navariť malý hliníkový oblúčik, ktorý by prípadné rany z boku vychytal a chránil tak bowden pred poškodením. Alebo by možno bolo dobré vymyslieť ako voliteľné príslušenstvo maličký hliníkový chránič upevnený na rám buď skrutkami alebo priemyselným dvojzložkovým lepidlom. Každopádne to nechávam na kreativite firemného konštruktéra Jakuba Bostla, pretože jeho doterajšia práca je skutočne hodná obdivu.  Na kolobežke som sa nevedel trošku viac spriateliť s ostro zalomeným predstavcom, ale nakoľko to je vec vymeniteľná, nestrhávam za to žiadne body (podľa posledného vyjadrenia výrobcu sa už osádza iný predstavec  s dĺžkou 120 mm a uhlom 17 ° a nie 35°).  Ďalším postrehom, výtkou, resp. poklonou konštruktérovi je fantastická tuhosť rámu  v stupátku, ako aj v torznom namáhaní, čo je na jednej strane pozitívum, na strane druhej však hrozí strata komfortu. Ak nabombujete kolesá na maximálny povolený tlak 7 bar, kolobežka Vás v teréne statočne „vydrncá“ a ak nemáte práve nasadené top MTB rukavice, tak ruky začnú skôr či neskôr tŕpnuť. U Trexxa je riešenie veľmi jednoduché, a to zníženie tlaku v pneumatikách, čím sa vykompenzuje tuhosť rámu a vibrácie pominú. Rovnako pocitovo tuhé boli aj gripy, ale tie sú už minulosťou, pretože momentálne sa už na terajšiu sériu Trexxov montujú mäkšie, čo rozhodne prospelo celkovému komfortu kolobežky.

Zhrnutie

Ak hľadáte do športovo kolobežkovej  domácnosti „holku pro všechno“, tak Trexx bude dôstojným a robustným reprezentantom. Navyše hmotnosťou 7,8 kg rozhodne poteší, pretože je to na krosový model vskutku vynikajúca a výnimočná hodnota. Minimálna výška jazdca je uvádzaná 130 cm a nosnosť 130 kg, čo pokryje naozaj široké spektrum jazdcov. Od krátkych nákupov len tak za roh až po turistiku v tom najextrémnejšom prípade. Neveríte? Tak tu je dôkaz. Francúzka  Blandine, ktorá je na cestách tretí rok, na kolobežke  precestovala už vyše 40.000km po svete (momentálne je v Austrálii)  a nedávno upgrade-ovala svoj vozový park na Yedoo Alloy. Jej podmienkou boli 20 palcové kolesá, a tak si namiesto Trexxa  spokojne kope po svete na Dragstrovi. A to je výborná reklama pre výrobcu.

Zdroj: Blandine

Pohľad druhého jazdca – Igor Batka

Po teste Yedoo Wolfer sa mi dostalo možnosti otestovať kolobežku Yedoo Trexx. O spoločných kladoch a záporoch nebudem písať opakovane, odporúčam preto prečítať aj našu recenziu na Yedoo Wolfer, na ktorú sa tu v určitých častiach budem odkazovať.

V minulosti som mal kolobežku Morxes Vendeta (26×20), čiže som zvyknutý aj na tento rozmer kolies, ktorý je často prisudzovaný turistickým alebo turisticko-cestovným strojom. Výhodou je slušná prejazdnosť cez prekážky a pritom lepšia ovládateľnosť 26“ predného kolesa oproti 28“ prednému kolesu. Mám pocit, že rozdiel v ovládateľnosti je viac cítiť pri nižších jazdcoch. Inak povedané, pri 28“ kolese osobne nepovažujem ovládateľnosť kolesa za citeľne horšiu a táto veľkosť mi vyhovuje. Súvisí to aj s mojou výškou bezmála 190 cm. Nižší jazdec určite ocení veľkosť predného kolesa 26“, pričom na cestovné a turistické účely sú nezanedbateľné aj plášte, ktoré sú objemnejšie tak ako na Yedoo Trexx. To súvisí s vyšším komfortom jazdca, keďže objemnejší plášť viac tlmí vibrácie.

Tak ako pri Wolferovi, aj pri Trexx musím jednoznačne pochváliť v podstate rovnaký rám. Oku lahodiaci esovito zahnutý krk rámu a celková ukážková pevnosť rámu nemôžu nikoho nechať na pochybách ohľadom kvality stroja. Detaily rámu vrátane stupátka som popisoval v recenzi Yedoo Wolfer. Iná veľkosť kolies a obutie spôsobujú vyšší nášlap Trexxa už v v spodnej polohe zavesenia zadného kolesa – cca 5 cm. Kolobežka je tak schopná ľahšie prechádzať cez nerovnosti bez toho, aby ste sa o ne zachytili. Ak prehodíte zadné koleso do vyššej polohy (nižšie umiestnené pätky zadnej vidlice), ešte zväčšíte svetlú výšku. Nie je problém tak urobiť prestavbu Trexxa na skutočne crossový stroj s veľkou priechodnosťou a objemnejšími plášťami. Miesta na to je bohato v prednej aj zadnej vidlici. Do ľahšieho terénu však úplne postačuje poloha ako na fotografii.

Kolesá sú opäť osadené kvalitnými nábojmi novatec, ktoré pri testovaní nevykazovali žiaden problém. Výdrž by preverilo až dlhodobé testovanie, avšak v tomto smere žiadny problém neočakávam. Čo sa však môže stať je potreba docentrovania kolies. V našom prípade bolo potrebné docentrovať predné koleso. Nie je to však žiaden problém a pri kúpe novej kolobežky alebo bicykla sa vždy odporúča preveriť usadenie komponentov po čase a doladiť prípadné vzniknuté vôle. Je potrebné si uvedomiť, že komponenty priamo z fabriky nie sú jazdené a preto po zaťažení ešte trochu pracujú, než si, ľudovo povedané, sadnú. Pri kolobežkách sa to zrejme najviac prejavuje na výpletoch kolies, ale môže to byť cítiť aj na brzdách, kedy ich možno bude potrebné trochu doladiť.

Viackrát som sa stretol s nie príliš lichotivými pripomienkami k plášťom značky Kenda, ktoré používa aj Yedoo. Ja na nich nič zlé nevidím. Je možné ich fúkať až na 7 barov, čo nie je úplne vhodné, nakoľko sa výrazne znižuje komfort. Ja zvykne fúkať zadné koleso na cca 5 -6 barov a predné na 4-5. Valivý odpor sa výrazne nezmení, ale je to krok vpred v prospech komfortu jazdca. Použité Kendy sa odvaľujú dobre, držanie stopy na ceste mi prišlo fajn. Dlhodobé používanie by ukázalo viac, avšak na základné osadenie kolies môžem jednoznačne povedať, že je to solídna voľba, ktorá nesklame. Každý jazdec si následne môže vybrať to, čo mu vyhovuje viac, ale priamo od výrobcu dostáva rozumný základ.

Osobitnou kapitolou pre mňa pri tejto recenzii boli riadidlá a predstavec. Riadidlá sú 60 cm široké lastovičky, pričom štandardne nie sú osadené s rohami, ako je tomu pre Wolferovi. Wolfer má riadidlá ešte o 4 cm užšie, avšak z nich som mal vďaka osadeným rohom omnoho lepší pocit. Pri chytení riadidiel za rohy môže jazdec viac vytlačiť lakte doboka a má tak viac priestoru pre hrudník. Samozrejmosťou je aj väčšia variabilita úchopov riadidiel, čo je pre mňa len plus. Riadidlá na Trexxovi mi prišli úzke a nevyhovoval mi ich tvar. Odporučil by som priamo výrobcovi používať šírku napr. 64 alebo 68 cm. Vždy je lepšie, ak má jazdec možnosť existujúce riadidlá zrezať, ako keď ich musí komplet vymeniť, nakoľko zväčšiť sa nedajú ☺. Ak sa na Trexxa dívame ako na turistický stroj, širšie riadidlá dávajú zmysel aj z pohľadu väčšej kontroly nad strojom a možnosti väčšej variability úchopov. Predstavec použitý na Trexxovi je relatívne krátky a strmý. Nie je tak možné predĺžiť miesto pre jazdca obrátením predstavca do negatívnej polohy, čím by sa jazdec trochu natiahol. O tomto si tiež môžete prečítať v recenzii na Yedoo Wolfer. Pri mojej výške bol teda sériovo dodávaný predstavec málo univerzálny a potreboval by som jeho výmenu za dlhší.

Použité gripy mi prišli tvrdé. Gripy štandardne dodávané na Yedoo Wolfer sú omnoho príjemnejšie a pohodlnejšie. Dobrou správou je, že momentálne ich Yedoo už osádza aj na Trexxa.Na oboch strojoch by Yedoo mohlo dávať kratšie brzdové páky (viď recenzia na Yedoo Wolfer), avšak toto je v podstate zanedbateľná drobnosť.

Praktickým doplnkom je aj stojan, ktorý je možné sklápať smerom dozadu aj dopredu. Pri jazde nezavadzia a kolobežku drží pevne. Otázkou je, ako sa bude chovať po dlhšom používaní, keď sa na kontaktné plochy dostane prach alebo iná špina.

Sumár

Aj keď som mal negatívne pripomienky ku kokpitu (predstavec, riadidlá), stále si myslím, že Trexx je veľmi dobrá kolobežka z pohľadu úžitkovej hodnoty, kvality a ceny. Továrenské osadenie kokpitu je skôr pre nižších jazdcov, vyšším môže byť krátke alebo úzke. Jednoducho je to možné riešiť výmenou predstavca a riadidiel, čo je investícia cca 30 €. V ostatných ohľadoch ale získate výborný univerzálny stroj, ktorý vám prinesie veľa príjemných zážitkov z jazdy.

Plusy:

  • Hmotnosť
  • Dizajn
  • 2 úchyty na držiak fľaše
  • Tuhý rám
  • Veľmi dobré kolesá v základe

Mínusy

  • Osadenie kokpitu
  • brzdové páky
  • vedenie bowdenu zadnej brzdy (viď recnzia Yedoo Wolfer)

Text: Dušan Demovič, Igor Batka

Advertisement

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.