Veľký test kolobežky Yedoo Wolfer

Už dávnejšie prešla doba, kedy firma Yedoo vyrábala ťažké a obyčajné oceľové kolobežky s reputáciou  štandardného a lacného športového náčinia. To sa však zmenilo pred pár rokmi, kedy uviedli na trh radu Alloy, vďaka ktorej sa raketovo dostali na špičku  medzi najlepších. Preto pre náš prvý prémiový test FB portálu Športové kolobežky padla voľba práve na dvojicu ich top modelov. V prvej časti sa podrobne pozrieme na Wolfíka .  

Test Yedoo Wolfer  -Dušan Demovič

Prvé, na čo som sa spontánne po odchode kuriéra vrhol, bola krabica od Wolfera. Pri odkrývaní  kartónov sa postupne začala odhaľovať štíhla a elegantná línia rady Alloy a ja som zažíval takmer extatické pocity novopečeného majiteľa. Rám hodný umelca v perfektnej červenej farbe, k tomu  biele hliníkové kolesá s frézovanými brzdnými plochami a čierne ladený zbytok zostavy (brzdy, predstavec,  riadidlá…). Dokonca aj špice na kolese majú v sebe kus elegancie, pretože sú čierne s výnimkou dvoch okolo ventilu ktoré svietia v bielej farbe.

 Oceňujem  veľmi švihácky dizajn, kolobežka je na pohľad doslova  „chrumkavá“, pekná a veľmi príjemne a sebavedomo pôsobiaca. Aj predná vidlica dizajnovo nadväzuje na celý rám a dotvára veľmi pozitívny dojem. Wolfík je proste elegán od špiku kostí a bude Vás v tomto duchu reprezentovať všade kde sa objavíte. Veď nie náhodou v čase svojho zrodu vyhral aj  českú  cenu za dizajn „RedDot award 2016“. K rámu ešte zopár technických detailov, pretože je to v mojom ponímaní špička, čo sa týka návrhu, výrobného procesu, pevnosti a dizajnu. Asymetrické viackomorové  pretláčané profily z hliníkovej zliatiny sú komplikovane pozvárané do mimoriadne pevného a tuhého rámu. 

Dokonca ani bežná slabina kolobežkových rámov, akou je pevnosť v torznom namáhaní  (ľudovo povedané v krute) nie je nijak výrazná  a jasne predstihuje konkurenciu.  Uzučký frézovaný  nášľap sa v zadnej časti mierne rozširuje a  pevná zadná stavba s  vrstvenými zvarmi (konštrukcia je v niektorých miestach zváraná aj z vnútornej strany) len uzatvárajú pozitívne dojmy z rady Yedoo Aloy. Rám je nielenže príkladne tuhý, ale aj ľahký a veľmi pekný. Zaujímavým  doplnkom sú samolepiace nášľapné pásy lepené do priehlbní profilov, ktoré nielenže výborne držia, ale majú aj dobrú trvanlivosť. Náhradné dostávate zabalené v igelite a tak trochu na „tajnáša“ prilepené zospodu rámu. Ak už Yedoo Alloy máte, ale náhradné pásy Vám chýbajú, pozrite sa či ich ešte doteraz nevozíte dole zabudované medzi hlavnými nosnými profilmi ☺. 

Celková hmotnosť dodaného stroja, tak ako je zabalený v dodacom boxe, je  pekných 7,080 kg,  pričom kompletne obuté predné koleso má hmotnosť  1,21 kg, a zadné 0,895 kg. Obe majú osadené náboje Novatec. Predný má štandardnú bicyklovú šírku 100mm a zadný úzku, kolobežkovú (74mm). Oba sú osadené priemyselnými ložiskami (699) a upínacím systémom QR 9mm. Ráfiky z hliníkovej zliatiny majú šírku 19 mm, biele lakovanie a frézované brzdné plochy. Efektný pásik a identifikačný nápis modelu nesmie chýbať ani tu… ☺ 

Brzdy sú lankové, komplet od Tektro v kombinácii čeľusťová vpredu, „V-éčková“ vzadu. Nie je to síce  najnižšia rada od Tektra, ale i tak by si celkový set up kolobežky zaslúžil nejaké honosnejšie páčky. Masívnejšie a tuhšie gripy nesú značku Velo a majú už v sérii namontované rohy, resp. malé elegantné koncovky v tvare „T“.  

Zadná vidlica má dve možností výškového uloženia kolesa. Vo firemnom  balení bolo zadné koleso  osadené do horného oka, z čoho vyplýva aj nižšia poloha nášľapnej plochy nad zemou. To som vyskúšal ako prvé, a musím podotknúť, že v tomto set-upe je to skutočne cestný „low-riderovský“  masaker. Spodná hrana nášľapnej plochy vo výške 3cm a vzadu 2,8 cm (merané bez zaťaženia obyčajným metrom) je skutočne na bežné jazdenie málo. Teda nie, ak jazdíte závodne čistý cyklistický ovál alebo sterilnú cyklotrasu bez  akýchkoľvek prekážok, vĺn či vypuklín v asfalte. V opačnom prípade do rámu vychytáte všetko, čo má len náznak drobného vyvýšenia. Vydržal som takto trpieť prvých  cca 30 km, potom som sa už zľutoval nad rámom a prehodil osku kolesa do spodných hákov. Tým sa stupátko dostalo o niečo vyššie. Netreba hádam podotýkať, že toto prehodenie vyžaduje aj nastavenie V-éčkových gumičiek do inej polohy. Ak Vám teda príde od predajcu Wolfer so zadným kolesom v horných hákoch, pokojne ho z fleku prehoďte  do spodných a rám sa Vám odvďačí svetlou výškou 4,5 cm vpredu a 5 cm vzadu.  A to už je rozumná a univerzálna voľba pre každodenné jazdenie  či závodenie na nie celkom ideálnych povrchoch. Vďaka rozumnej hrúbke rámu, resp. stupátka 2,7cm je noha v tomto set-up-e vo výške 7,7 cm. A to neurazí ani „ďiaľkara“, či  čistokrvného pretekára.

 V základnej zostave sú na kolesách obuté štíhlučké 23 mm pneumatiky Kenda Kadence 700×23 vpredu a 20“×1,0 vzadu, ktoré priam volajú po poriadnej rýchlej jazde. Ak navyše využijete maximálny tlakový limit pneu 8,5 bar, kolobežka priam letí dopredu. Treba sa však pripraviť, že ak takto nabombujete koleso, tak rám prenesie komplet všetky nerovnosti na ceste do riadidiel. Každý menší kamienok či drsnejšiu štruktúru asfaltu  na ceste cítite priamo v dlaniach. Je to proste daň za perfektne tuhý rám a športové plášte na kolesách. Však ani F1 zrovna nie je o komforte…:).

 Ale  ak by ste chceli Wolfera posunúť viac ku komfortu, je možné bez problémov obuť 25 mm široké pneumatiky. Tým sa aj mierne zvýši nášľap a z Wolfíka je hneď  stroj na dlhé, predlhé výjazdy s patričným komfortom.  Ak by ste však uvažovali o rozmere až 28 mm, je potrebné, podľa informácií priamo od výrobcu, rozlíšiť typ prednej vidlice, pretože do staršej rady sa nezmestí plášť  takéhoto rozmeru.  Poznávacím znamením novej rady je štvorica skrutiek na dva košíky na fľašu na ráme. K týmto rámom už bola dodávaná upravená vidlica schopná pojať aj plášť široký 28 mm. V tomto set-upe  už môžeme po dovybavení  brašnami hovoriť o skutočnom a pohodlnom diaľkovom cestovateľovi. Osobne, ak by som riešil Wolfera ako hlavnú kolobežku v domácnosti,  obstaral by som si ešte jednu sadu kolies, resp. by som menil aspoň predné. Originálne ráfiky by som obul do 25 -28 mm širokých plášťov ako pohodlnejšiu verzia na každodenné výjazdy či tréningy.  Na preteky by som určite riešil nejaký ľahší  aero karbónový ráfik (ideálne s hliníkovou brzdovou plochou) a na ten  nasadil dodávanú žiletku Kenda 23 mm.

Zhrnutie  

Wolfík je skutočne vynikajúci stroj. Majiteľovi prinesie množstvo zábavy  a kilometrov a svojím elegantným vzhľadom strháva na seba pozornosť všade, kde sa s ním objavíte. Navyše nami testovaná, sýto červená farba dodáva kolobežke silno športový šmrnc.  V dodávanom osadení nie je problém zaradiť sa rovno do štartovného poľa ktorejkoľvek súťaže, pretože je presne na to stavaný. Ak preferujete dlhé vytrvalostné výjazdy s poznávaním krajiny po cyklotrasách, stačí pridať na šírke pneumatík a môže sa ísť rovno na výlet. Ak Vás to ale z toho asfaltu z času na čas ťahá aj na šotolinku, stačí si tie pneumatiky objednať s jemným gravel dezénom a pohodový športovo turistický univerzál je na svete. K téme nedostatkov v podstate ani niet čo spomenúť.  Vyššie spomenuté brzdy sa dajú časom „apgrejtovať“  na nejaké reprezentatívne kúsky a je vymaľované … ☺  Ak zoberieme do úvahy aj veľmi priaznivú predajnú cenu, tak nezostáva nič iné len zvolať: „výborná práca Yedoo, odo mňa 10 bodov z 10-tich“.            

Test Yedoo Wolfer – pohľad druhého jazdca (Igor Batka) 

Dostalo sa mi možnosti otestovať kolobežku Yedoo Wolfer, ktorú som veľmi rád využil. Na začiatok uvediem, že štandardne jazdím na kolobežke Morxes Sport (kolesá 28×20) a predtým na kolobežke Morxes Vendeta (26×20). Meriam 188 cm, čo je celkom podstatný faktor aj pre túto recenziu.

Wolfer je krásna kolobežka s veľkosťou kolies 28×20 a svojimi jazdnými vlastnosťami ma v ničom nesklamala, je možné rovno povedať, že ma príjemne prekvapila. 

Čo je viditeľné na prvý pohľad sú oku lahodiace línie stroja. Mierne esovito zahnutý „krk“, ktorý sa pri hlavovej trubke a rovnako tak pri stupátku pozvoľne rozdvojuje, pôsobí zaujímavo a pritom účelne. Týmito úsekmi je šikovne vedený bowden zadnej brzdy. Celý rámový komplet okrem vizuálnej stránky oplýva aj príkladnou tuhosťou celého kompletu. Stupátko je štíhle, avšak dostatočne dlhé aj pri veľkosti obuvi č. 46. Svetlá výška nášľapu je výškovo nastaviteľná vďaka dvojitým pätkám zadnej vidlice. Svetlá výška pri továrenskom obutí Kenda je vo vyššej polohe cca 48 mm a v nižšej cca 30 mm alebo ešte menej. Vyššia poloha je podľa môjho názoru rozumný cestovný pomer, kedy človek môže pohodlne jazdiť a nezachytáva sa o každú nerovnosť. Približne takúto svetlú výšku (niečo cez 5 cm) mám aj na svojom Morxese a dokonale mi vyhovuje. Pri hrúbke stupátka cca 2,7 cm je svetlá výška v nezaťaženom stave cca 7,7 cm. Človek sa na jednej strane zbytočne nenadrie, ale na druhej strane má svetlú výšku, s ktorou v pohode môže prejsť po poľnej ceste a aj po lesnom chodníku (áno, skúšal som to a bolo to v pohode). Nižšia poloha je vhodná na skutočne rovné cesty (čo v Bratislave pri bežnom používaní je skôr výnimkou). 

Spočiatku som sa bál hliníkového kompletu, jeho tvrdosti a úzkych plášťov. V porovnaní s mojím morxesom mi neprišiel výrazne tvrdší, čo sa týka drobných otrasov. Tvrdší je, ale nie je to nič podstatné, čo by mi osobne znižovalo komfort jazdy. Plášte v továrenskom osadení sú síce čisto cestné, ale pri rozumnej dávke opatrnosti zvládnu aj poľnú cestu alebo mierny lesný chodník. Samozrejme to nie je najpohodlnejšie, ale človek sa nemusí báť ani takejto zmeny povrchu. Ak by som si stroj kúpil ja, zrejme by som si dokúpil ďalší set kolies, jeden by bol čisto cestný a druhý by bol trekovejší. Kolobežka v pohode zvládne aj turistické nasadenie po poľných cestách, limitom sú len továrne plášte. Ak by ste však vymenili plášte za niečo širšie, posuniete úžitkové vlastnosti Wolfera viac k univerzálnemu stroju. Do prednej vidlice by sa mali vojsť plášte o šírke 28 mm (neskúšal som, ale istotne sa tam môj 35 mm plášť nevojde). V zadnej vidlici je miesta podstatne viac a určite by tam vliezol plášť o šírke 1,5“, možno aj trochu širší. Stupátko je síce úzke, ale vôbec som s ním nemal problém a cítil som sa na ňom isto a pohodlne.  Zo spodnej strany je užšie ako zhora, s čím súvisel jeden môj poznatok – do mäkkého povrchu sa viac zareže na miestach, kde sa  Morxes ešte stále skĺzne  po povrchu (stupátko Morxesu je širšie a má rovnaký tvar zhora aj zdola).  

Kolesá sú osadené na nábojoch Novatec a počas môjho krátkeho testovania som k nim nemal výhradu. Otáčali sa hladko a ticho. Veľmi pekným detailom je čierny výplet s 2 bielymi špicmi. Malý detail bez akejkoľvek funkcie, ale poteší. Nad zadné koleso nie je problém umiestniť blatník, pri prednom by to pri širšom plášti mohol byť problém. 

Keď sme pri blatníkoch, nedá mi nespomenúť, že na prednej časti rámu  Wolfera nie sú úchyty ani na plastový „vykrývač“, ktorý sa bežne montuje na značku Morxes. Mám ho v obľube, pretože pochytá veľa nečistôt od predného kolesa, ale nezavadzia. Používam tiež zadný blatník. Kolobežka síce nevyzerá tak pekne, ale je použiteľnejšia vo viacerých smeroch. Je pre mňa super, ak mi vlhkosť z vozovky nestrieka cez celý chrbát až na hlavu. Rozumiem, že Wolfer je primárne cestný stroj, žiletka a tam sa blatníky nenosia. Túto časť píšem, ak sa nad Wolferom niekto zamýšľa ako nad cestovným strojom po výmene plášťov a tam už blatníky význam majú.

Hneď ako som stroj dostal, som otočil predstavec do negatívnej polohy, čim sa kokpit pre mňa stal omnoho pohodlnejším. Riadidlá sú stredne široké (56 cm) a myslím, že primerané zameraniu stroja. Veľkým plusom sú od výrobcu dodávané rohy, ktoré spôsobia výrazne väčšiu variabilitu držania a zároveň paže jazdca môžu viac pracovať, čím sa riadidlá nezdajú také úzke). Ja síce používam o dosť širšie (cez 70 cm), avšak na tieto som si privykol relatívne bez problémov. Veľmi sa mi páčili jednoduché gripy. Niečo medzi gripom a cestnou omotávkou. Sú o dosť pohodlnejšie ako tie, ktoré sa montujú na Trexx, ktorý sme tiež testovali. Výhradu mám k brzdovým pákam. Sú zbytočne dlhé (na 3-4 prsty) a ani prepákovanie mi nepríde ideálne. Podľa môjho názoru by boli lepšie nejaké kratšie páky s lepším prepákovaním napr. od firmy Avid alebo Shimano. Brzdný výkon je aj napriek tomu dobrý, avšak treba vyvinúť vyššiu silu na rozhýbanie bŕzd.

Pri mojej výške by som prijal o kúsok dlhší rám. Riešiť sa to však dá aj dlhším predstavcom. Ako som písal vyššie, otočenie továrenského predstavca do negatívnej polohy stroj predĺžilo a v pohode som sa naň vmestil. Ak by niekto potreboval, je stále možné osadiť stroj dlhším predstavcom. K pocitovému predĺženiu prispievajú aj rohy. Keď sa človek drží za ne, poloha rúk je prirodzenejšia a zároveň sú viac vzdialené od tela, ako keď si ich jazdec položí na riadidlá.

Mierne negatívum môže byť vedenie bowdenu zadnej brzdy. Vhodnejšie by bolo, ak by vystupoval bowden vzadu tak, aby sa nemohol dostať do kontaktu so zemou. Bowden však vystupuje  zboku stupátka a pri nejakej ostrej hrane, ktorú jazdec chytí zboku a nie čisto spodkom stupátka, môže dôjsť k poškodeniu bowdenu.

Sumár

Wolfer je veľmi podarený stroj za rozumný peniaz, ktorý je možné upraviť so zameraním na cestné závody, ako aj na turistický stroj. Aj v základnom továrenskom nastavení je osadený veľmi slušnými komponentami a nie je problém na ňom jazdiť bez ďalších investícií.

Plusy:

  • Hmotnosť
  • Dizajn
  • 2 úchyty na držiak fľaše
  • Tuhý rám
  • Veľmi dobré kolesá v základe

Mínusy

  • brzdové páky (Wolfík si zaslúži vyššie rady)
  • vedenie bowdenu zadnej brzdy

Manuál uvádza nosnosť 120 kg a cena závisí od dovozcu. Na oficálnej stranke uvádzajú 519,-Euro, ale mávajú dosť často akcie, pri ktorých sa dá Wolfer kúpiť za výbornú cenu. V pomere kvalita/cena/dizajn je to TOP kolobežka na trhu

Text: Dušan Demovič, Igor Batka

Advertisement

One thought on “Veľký test kolobežky Yedoo Wolfer

  1. Doplnujuce info o Yedoo Wolfer z vyroby:

    Hmotnosti:
    Nelakovaný rám s nalisovaným hlavovým složením – 2,73 kg
    Vidlice s korunkou – 0,6 kg
    Kolo přední s rychloupínákem a rávkovou páskou – 0,83 kg
    Kolo zadní s rychloupínákem a rávkovou páskou – 0,56 kg

    Ceny:
    Ram 6490 (6190 bez laku) CZK
    Vidla 1990
    Zlozenie 499
    Koleso predne 1690 + 599 tuning lozisk
    Koleso zadne 1490 + 599 tuning lozisk

    Al zliatina ramu: A6061+T6 (bez problemov eloxovatelne, odporucam tvrdy elox s hrubkou nad 30um)

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.