Ako začať

Často sa stretávame s mnohými otázkami od záujemcov o kolobeh, a tak malé, stručné, niekoľko bodové zhrnutie ako na to iste neuškodí.

Ak ste žena, táto veta je pre vás: Kolobežka sa vám musí predovšetkým páčiť 😉
Na trhu je dnes množstvo modelov v niekoľkých farebných prevedeniach a väčšina renomovaných výrobcov prihliada okrem dizajnu aj na estetické hľadisko. Ideálne je tiež kolobežku si vyskúšať, ak máte príležitosť – najmä aby ste získali predstavu o rozmeroch, hmotnosti a geometrii. Recenzenti kolobežiek sú prevážne muži, ktorí hodnotia a referujú stroje zo svojho uhla pohľadu. Špeciálne kolobežky pre ženy sa sériovo nevyrábajú, každopádne niektoré modely sú vhodnejšie a iné nie – treba si to “ošahať” a vybrať. Zvlášť pokiaľ si kupujete svoju prvú kolobežku, netreba ľutovať investovaný čas a radšej dvakrát merať – prvýkrát cestu k najbližšej možnosti vyskúšania a konzultácie a druhýkrát kúpu tej správnej kolobežky. Toto je všeobecná rada, ktorej počúvnutím o nič neprídete. Svoje otázky a postrehy môžete zdieľať aj v našej FB skupine.

Predtým, ako sa rozhodnete kúpiť kolobežku, je dobré si ujasniť, aké trasy máte v pláne jazdiť. Ak len mesto a krátke trasy a zároveň potrebujete čo najmenšiu mašinku kvôli výťahu či preprave autom, riešením sú (minimálne) 20“ kolesá. V tejto kategórii má význam zvážiť aj modularitu rámu – skladacie kolobežky sú vhodnejšie na časté prevozy autom alebo v MHD, samozrejme na úkor vyššej hmotnosti konštrukcie. Opäť je dobré, pokiaľ máte možnosť si vyskúšať jednotlivé systémy skladania a zladiť to s vašimi prepravnými možnosťami.
Ak budú vo vašich kilometroch prevažovať dlhšie trasy, neváhajte siahnuť po väčšom prednom kolese, pretože stabilita a lepšie držanie stopy sa v dlhodobom horizonte určite vyplatí. Univerzálne trekové obutie stojí niečo z efektivity, získate ale potrebný komfort na všetkých povrchoch.
V prípade čisto asfaltových povrchov pokojne siahnite po užších cestných plášťoch a 28“ kolesách. Prejdete viac kilometrov s menšou námahou. “Žiletky” sú nevyhnutné pri akýchkoľvek súťažných ambíciách alebo rýchlostnej jazde na väčšie vzdialenosti. Dnes už všetci výrobcovia ponúkajú aj kolobežky s kombináciou kolies 28”/28” – takýto koráb si zrejme nebudete kupovať ako prvú kolobežku, ale na dlhé výkonnostné trasy je to skvelá voľba… Treba však počítať s menšou manévrovateľnosťou stroja v porovnaní s menším zadným osadením.
Ak plánujete zdolávať šotolinu, poľné či lesné cesty, širší plášť s hrubším dezénom a 26“ MTB kolesá prídu iste vhod. Na blate Vám hladký slick držať nebude. Nezabúdajte však, že takýto dezén kladie o dosť väčší valivý odpor na asfalte, a teda ťažšie udržíte krok s inými cestnými kolobežkami v partii.
Ak ste už počuli o čistokrvnej „terénnej“ kolobežke, tak vedzte, že to je mýtus. Už z konštrukčného hľadiska musí byť nášľap čo najnižšie, takže prekonávanie masívnych koreňov, veľkých skál či terénnych nerovností ako to poznáte z MTB trailov a celoodpružených bicyklov nie je na kolobežke možné.  

Samostatnou kapitolou sú brzdy, ďalšou geometria a konštrukcia rámu. Na začiatok postačí ukľudňujúca informácia, že aj keď brzdy sú (asi to jediné) niečo, čo vyžaduje istý servis, na kolobežkách sú používané komponenty totožné s bicyklami, čiže ktorýkoľvek cykloservis vám stroj pohodlne oservisuje. Ak sa rozhodujete medzi kotúčovými a klasickými čeľusťovými brzdami, platia presne rovnaké princípy, ako u bicykloch a rovnaké pre a proti. Treba si uvedomiť, že zadné koleso na kolobežke nie je zaťažované tak ako na bicykli a brzda vám ho síce zastaví, ale väčšina brzdného účinku je vpredu. Pokiaľ máte nastavené kotúčové brzdy príliš “ostro”, pamätajte na to.
Geometria a konštrukcia rámu ovplyvňuje vaše pohodlie, celkovú dĺžku stroja, stabilitu a manévrovateľnosť. Určite sa budeme týmto témam venovať v samostatnom článku. Pre tento moment 2 rýchle odporúčania:
1. Zamerajte sa na pružnosť rámu pri odraze (záťaži). Vyberte si taký, ktorý viac vyhovuje z pohľadu komfortu a zohľadňuje vašu hmotnosť.
2. Konštrukcia rámu je dôležitá tiež, pokiaľ hovoríme o telesnej výške. Vyšší človek potrebuje nielen vyššie nastavenie kolobežky (čo sa dá pomerne dobre doladiť predstavcami a adaptérmi), ale aj celkovo dlhšiu kolobežku s dlhším stupátkom. Naopak, nižšie postavy ocenia lepšiu manévrovateľnosť u subtílnejšieho stroja.

Ak plánujete kúpu kolobežky pre svoje dieťa/adolescenta, majte na pamäti, že kupovať zbytočne  malé modely sa neoplatí. Vyrastú z nej rýchlejšie ako si myslíte a na druhej strane už približne 6r. dieťa vie v pohode jazdiť aj na dospeláckej kolobežke so zníženými rajdami. Výhodou kolobežky je jej skutočne veľká univerzálnosť bez potreby nastavovania presne na mieru. Ideálny stav v rodine je, ak jediný rozdiel medzi detskou a dospelou kolobežkou spočíva len v otočení predstavca dole či nahor. 

V samostatnom článku sa budeme venovať aj technike kolobehu (áno, je to technický šport). Ťažiskom celého zdravotného benefitu je symetria a rovnomerné zaťažovanie obidvoch polovíc tela. Pri kolobehu (podobne ako pri voľnom štýle v plávaní), je telo rozdelené na 2 pozdĺžne polovice. Váha je vždy na jednej alebo na druhej nohe, preto je striedanie nôh nevyhnutnosťou. Nakoľko je pohyb na kolobežke asymetrický, lebo na jednej nohe budete stáť a druhou sa odrážať, je skutočne a bezpodmienečne nevyhnutné meniť nohy, aby sa pohyb a zaťaženie tela spravili symetrickými. Výmena je jednoduchá a správnej technike striedania nôh i odrazu sa budeme venovať v samostatných príspevkoch.

Ak plánujete začať zdravo žiť a športovať na kolobežke s cieľom zhodiť dole nahromadené zimné zásoby tuku, kolobežka je ideálny nástroj. Telo pracuje na omnoho nižších tepoch ako pri behu a vydáte viac energie než pri cyklistike. Ak sa aspoň 2x do týždňa dostanete na kolobežku, je to dobrý začiatok. Rozhodne sa nebojte vzdialeností! Určite Vás nebude tlačiť sedlo ako na bicykli a ani bolieť kolená ako pri behu. Desať až pätnásť kilometrov po rovine by mal zvládnuť každý zdravý človek bez kondície alebo prípravy. Akýkoľvek pohyb sa počíta. Sami po čase zistíte, že to ide príjemne samo a ani 30 či 50 kilometrov nebude výzvou. Pravidelným tréningom vaše telo spevnie a samo bez diéty zhodí mafinkové záhyby z tela. Zdravotným benefitom kolobehu sme sa venovali aj v článku Zdravotné účinky jazdy na kolobežke.

Nebojte sa investovať do dobrej kolobežky. Vo veľkej väčšine prípadov pri tomto športe už zostanete, pretože je to skvelá kombinácia pohybu a zábavy. „Fun faktor“ na kolobežke je veľmi nákazlivý a kolobeh je ozaj zážitok. Ak zvýšite úžitkové vlastnosti kolobežky inštaláciou predného nosiča a brašien, otvoria sa nové horizonty od celodenného výletu až po niekoľkodňové výjazdy, či rodinné dovolenky… ☺

Text: Dušan Demovič, Peter Fabok

Advertisement

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.