Zdravotné účinky jazdy na kolobežke

Pravidelný pohyb na kolobežke spevňuje celé telo a zaťažuje všetky hlavné svalové skupiny. Naviac posiľňuje šlachy, svalové úpony, väzy a kĺbne púzdra.

Rozmeňme to na drobné:

1.     Chrbtica, krčné, hrudné a chrbtové svalstvo : Kolobežka posiľňuje najmä zdvíhač hlavy, pílovitý sval hrudný, deltový sval, velký sval prsný, trapézy a široký sval chrbtový. Spevní se celý svalový korzet lemujúci chrbticu.

2.      Pľúca a bránica: Pri správnej jazde na kolobežke je človek väčšinu času v dynamickom predklone, pohyb hornej polovice tela uľahčuje dýchanie (na rozdiel od cyklistiky, kde je trup v statickej polohe).

3.      Horné končatiny: Pri správnom odraze zapájame aj biceps, trojhlavý sval a sval deltový

4.      Dolné končatiny: Pohyb na kolobežke spevňuje svaly panvového dna, upravuje ťažkosti pri močení (vhodné hlavne pre ženy), spevňuje sedacie svaly a formuje zadok (na 1km kolobehu urobíme cca 200 drepov). Ďalšie svaly dolnej končatiny, ktoré sa pri kolobehu aktivujú: dvojhlavý sval lýtkový i stehenný, svaly predkolenia, priamy sval stehenný, vnútorná a vonkajšia hlava quadricepsu, sval krajčírsky, šikmý sval lýtkový, sval chodidlový atď..

5.     Brušné svaly: Kolobežka výborne spevňuje brucho, predovšetkým priamy brušný sval a vonkajší šikmý sval brucha.

Jazda na kolobežke všestranne posiľňuje celkové kostrové svalstvo – na rozdiel od chôdze alebo behu bez otrasov. Oproti jazde na bicykli zaťažuje nielen dolné končatiny, ale rovnomerne celé telo.

Pri hodinovej jazde na kolobežke spálime cca 400 až 500 kcal (= 1680 až 2100 kJ), v závislosti od intenzity a terénu.

Pohyb na kolobežke spevní celé telo, formuje postavu, uvoľňuje a posiľňuje panvové dno a brušné svalstvo, pôsobí priaznivo pri problémoch s bedrami a uvoľňuje stuhnutú chrbticu.  (už po najazdení 200 km sa chrbtica spevní a narovná).

Kolobeh pôsobí priaznivo na prekrvenie nôh, čo je výbornou prevenciou proti kŕčovým žilám. Preto je vhodný aj pre osoby s cukrovkou alebo chronicky studenými nohami. Pravidelné kolobežkovanie je prevenciou proti žilovým zápalom a zmierňuje opuchy nôh.

Kolobeh je skvelým tréningom rovnováhy, čo ocenia aj poúrazoví pacienti.

Zostáva už len zaobstarať si vhodnú kolobežku a pustiť sa do toho.

Text: Peter Fabok

Advertisement

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.